19. april 2019
På soloudstillingen »Dear Mary - (Steel)« på Ringsted Galleriet indgår 24 unika pinhole fotografier på stål.
gallery icon

Se billedserie

På soloudstillingen »Dear Mary - (Steel)« på Ringsted Galleriet indgår 24 unika pinhole fotografier på stål.
Foto: Nanna Lysholt Hansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: To kvinder og deres fotografier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To kvinder og deres fotografier
Ringsted - 18. november 2014 kl. 08:16
Af Dan Qvitzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er fernisering i Ringsted Galleriet på Bøllingsvej 15 lørdag den 22. november kl. 13-15 - på udstillingen »Dear Mary - (Steel)« af Nanna Lysholt Hansen, som også vil opføre en performance i forbindelse med ferniseringen. Udstillingen er åben til den 14. december.

Det fortæller Agnete Bertram på vegne af Ringsted Galleriet.

Som oplæg til udstillingen har Nanna Lysholt Hansen lavet noget så usædvanligt som et engelsksproget efterskrift, der kan oversættes sådan her: »Jeg blev født i 1984, og jeg dør i 2061. Jeg voksede op i Valby, som er en arbejderklasse-forstad til København. Jeg begyndte mit arbejdsliv med at hjælpe min mor og min bror med at bringe aviser ud, så vi kunne tjene lidt penge til familien«.

Udstillingen Dear Mary (Steel) er del af et større projekt og en udstillingsrække fra Nanna Lysholt Hansens side.

Kunstprojektet tager udgangspunkt i historien om - og værker af - den danske fotograf Mary Willumsen, som i starten af 1900-tallet fotograferede nøgne og halvnøgne kvinder på badeanstalter i Danmark. Siden 2012 har Nanna Lysholt Hansen - sideløbende med research på Mary Willumsens liv og arbejder - udført egne fotografiske eksperimenter med pinhole fotografi og flydende fotoemulsion.

I Nanna Lysholt Hansens kunst er kroppen altid i fokus - hvor kunstnerens egen krop bruges som redskab til at undersøge sociale og arkitektoniske aspekter af hverdagsrum, som ikke umiddelbart synes udfoldede, forklares det i en pressemeddelelse om udstillingen.

Ud fra en interesse i blikket på kroppen over tid, og kvindekroppen i forhold til kunsthistorien, om- eller genskriver Nanna Lysholt Hansen historien om Mary Willumsen. Facts og fiction, fortid og fremtid sammenblandes i værker bestående af camera obscura lydinstallationer, live performances, fragmenteret tekst og pinhole fotografier. Her er det ikke længere til at skelne mellem, hvem der er Nanna Lysholt Hansen, og hvem der er Mary Willumsen. Hvem kigger, og hvem kigges der på?

På soloudstillingen »Dear Mary - (Steel)« på Ringsted Galleriet indgår 24 unika pinhole fotografier på stål.

Billederne blev produceret som en del af Nanna Lysholt Hansens værk »Dear Mary (Memories of the Future)« 2013, der blev præsenteret på udstillingen Sculpture by the Sea Aarhus. Her havde Nanna Lysholt Hansen bygget et badehus, hvori man kunne opleve camera obscura og et narrativt lydværk. Huset fungerede også som pinhole kamera og fotolaboratorium.

Flere gange ugentligt brugte Nanna Lysholt Hansen badehuset til at dokumentere sine live performances på stranden gennem pinhole

fotografi og flydende fotoemulsion på stål.

I forbindelse med udstillingen på Ringsted Galleriet udgives de to første afsnit af en større publikation: Books of Mary, volume 1-6. I »Books of Mary, vol 1: Studies for Memories of the Future« samles det første researchmateriale om Mary Willumsen, hentet på Det Kongelige Biblioteks Billedsamling og Politihistorisk Museum, samt Nanna Lysholt Hansens fotografiske eksperimenter i sit atelier på Statens Værksteder for Kunst, 2013.

»Vol 2: Dear Mary (Memories of the Future)« indeholder dokumentation af det værk, Nanna Lysholt Hansen præsenterede på udstillingen Sculpture by the Sea i Aarhus 2013.

Udstillingen støttes af Statens Kunstfond.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk