23. juni 2021
Administationen peger på borgerrådgiver Katrine Jensen, som den bedste til at håndtere whistleblower-tips fra medarbejdere.
Administationen peger på borgerrådgiver Katrine Jensen, som den bedste til at håndtere whistleblower-tips fra medarbejdere.
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sladre-ordning skal sikre medarbejdere mod magtmisbrug og mobning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sladre-ordning skal sikre medarbejdere mod magtmisbrug og mobning
Ringsted - 10. maj 2021 kl. 14:36
Af Nikolaj Kennov Rasmussen

Næsten alle har hørt om whistlebloweren Edward Snowden, der med afsløringen af den amerikanske sikkerhedstjenestes ulovlige masseovervågning satte en verdensomspændende bølge af sandheder i gang.

Otte år senere skvulper bølgen også ind over aftenens byrådsmøde, der på foranledning af et EU-direktiv og Folketingets lovforslag om whistleblower-ordning i kommunerne, skal tage stilling til, hvordan magtmisbrug, mobning, sexchikane eller andre interne overtrædelser skal kunne indberettes fra lovens virkning den 17. december 2021.

Mens Ringsted Kommune og alle andre kommuner er forpligtet til at etablere en whistleblower-ordning og efterleve lovens krav, er det op til kommunen selv at bestemme, hvordan den konkret skal skrues sammen.

Fleksibel forpligtelse

Det betyder bl.a., at det er valgfrit, hvorvidt medarbejdere skal kunne indberette overtrædelser i fortrolighed eller i fuldstændig anonymitet, om eksterne samarbejdspartnere og leverandører har adgang til ordningen, og hvem, der skal tage telefonen, når medarbejderne ringer med et tip eller pip.

Som det også er tilfældet i kommuner, der allerede har en whistlerblower-ordning, lyder anbefalingen, at ordningen i Ringsted Kommune placeres bedst hos borgerrådgiveren.

b

Ikke bare er hun i forvejen uafhængig i forhold til kommunens øvrige administration, men det forventede antal af årlige henvendelser (0-5 henvendelser) er også så få, at det vil være for dyrt at placere eksternt hos f.eks. revisionen.

- Det er administrationens vurdering, at en intern ordning som forankres hos borgerrådgiveren - som det sker i flere andre kommuner

- vil sikre både en smidig, lovlig og upartisk behandling af indberetningerne, skriver administrationen i sin anbefaling, der også understreger nødvendigheden af anonyme indberetninger samt indberetninger fra leverandører og samarbejdspartnere. For som de skriver:

- Hensynet er, ligesom ved indberetninger fra samarbejdspartnere og leverandører, at opnå størst mulig indsigt.

Ikke afsat midler til ordningen

Der er pt. ikke afsat budget til ordningen i 2022, men Kommunernes Landsforening forventer, at kommunerne kompenseres for udgifter, der måtte være i forbindelse med etableringen af ordningen.

Det involverer bl.a. etablering af et nyt it-system, der kan sikre anonymitet og beskyttelse af whistleblowernes identitet. Selve it-systemet forventes at koste imellem 15.-20.000 kroner. og 40.000 kroner i årlig licens.

Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk