24. oktober 2021
Reparationsarbejder tidligere i år på sporsløjfen, der nu skal skiftes med nye skinner fra Tjekkiet. Foto: Sporvejsmuseet
gallery icon

Se billedserie

Reparationsarbejder tidligere i år på sporsløjfen, der nu skal skiftes med nye skinner fra Tjekkiet. Foto: Sporvejsmuseet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sjældent arbejde på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sjældent arbejde på museum
Ringsted - 24. september 2021 kl. 05:59

Skinneudveksling af slidte jernbaneskinner forekommer jævnligt rundt i landet, men udskiftning af slidte sporvognsskinner er i sagens natur mere sjældent. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm ved Jystrup står ikke desto mindre over for det hidtil største sporarbejde siden museets åbning i 1978.

De nye sporvognsskinner kommer fra Tjekkiet og koster omkring 950.000 kroner, og flere danske firmaer er involveret i sporarbejdet, der vil koste det private museum godt en halv million kroner udover et tilskud på 700.000 kroner fra Trafikministeriets pulje til veteranjernbaner.

Sporarbejdet er koncentreret omkring museets ene vendesløjfe på museets forplads, men også flere sporskifter skal fornys. Skinner og såkaldte hjertestykker til sporskifterne ventes leveret fra Tjekkiet onsdag 29. september. Der vil blive fjernet brolægning i fornødent omfang, hvorefter museet fjerner skinnerne i sløjfen i uge 43, når den ordinære sæson - og skolernes efterårsferie - er slut.

Entreprenørfirmaet Vesti Olsen A/S fra Tølløse går i gang i uge 44 med det nye sporfundament i sløjfen, og så er det planen, at Aarsleff Rail A/S, der har stor erfaring med sporarbejde, går i gang ugen efter.

- Grundet Sporvejsmuseets julearrangement i weekenden 11.-12. december udføres arbejdet med sporsløjfen først. Derefter følger udskiftning af tre sæt sporskifter og tre sæt hjertestykker. Det kan vente til efter julearrangementet, men hvis arbejdsprocessen går hurtigere end forventet, forsøger man at nå det hele inden. Den afsluttende brolægning bliver sikkert først til foråret, siger museets formand, Mikael Lund.

Skinnernes fortid
Skinneudskiftningen er ret påtrængende. Den efterhånden medtagne sporsløjfe er sammensat af sporvognsskinner fra sporsløjferne ved Øresundsvej og Sundbyvester Plads på Amager. Sporsløjfen ved Øresundsvej var i brug til sporvejenes sidste driftsdag 22. april 1972 og faktisk også dagen efter, da sporvejene sagde farvel til københavnerne med en stor afskedskavalkade.

Motorvogn 472 og bivogn 1054 blev de sidste sporvogne i sløjfen ved Øresundsvej. Begge vogne indgår i Sporvejsmuseets samling af sporvogne, omnibusser og trolleybusser.

Sporvejsmuseet er åbent i weekenderne kl. 10-17. I skolernes efterårsferie alle dage kl. 10-17. Onsdag 20. oktober holdes museet dog åbent helt til kl. 22 for at give gæsterne mulighed for at nyde sporvognenes farvede lanterner og butiksbelysningen i museumsgaden. Samme aften besøges museet af amatørastronomer fra Københavns Astronomiske Forening, der indbyder til stjernekig i deres avancerede stjernekikkerter.

wDen ordinære sæson slutter søndag 24. oktober, og så genåbner museet som nævnt til et julearrangement i weekenden 11.-12. december, begge dage kl. 10-16.

Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk