14. december 2018
Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rapport afslører hvorfor ombygning af Ringsted Station blev 118 procent dyrere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rapport afslører hvorfor ombygning af Ringsted Station blev 118 procent dyrere
Opdateret 05. december 2018 kl. 14:14
Ringsted - 05. december 2018 kl. 14:09
Af Yngve Saxil Andersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En rapport om økonomien i ombygningen af Ringsted Station fra revisionshuset KPMG, som Nyhedsmagasinet Ingeniøren er kommet i besiddelse af, viser, at en hovedpost på 290 millioner kroner blev udeladt fra budgettet i den ene af de to løsninger, 0-løsningen.

arrow Læs også: Se listen her: Dyr stations-ombygning rammer jernbaneprojekter over hele Sjælland

Post 12, som er den udeladte post, dækker over tværgående omkostninger i baselinebudgettet og i rapporten blev det forventet, at den samlet ville udgøre 290 millioner kroner, skriver Ingeniøren.

Rapporten, som blev afleveret tidligere i år og blotlagde fordyrelsen af projektet på 118 procent, fra 440 millioner kroner til 961 millioner kroner, viser dog også, at 10 ud af 11 af de budgetterede poster var underbudgetteret.

Eksempelvis går posten for anlægsarbejde over budget med ikke mindre end 350 procent, fra 29 millioner til 130 millioner kroner.

Det fremgår, at overskridelsen sker, fordi Banedanmark har undervurderet arbejdet med håndteringen af jord, skærvballast og stabilgrus i arbejdet på Ringsted Station, skriver Ingeniøren.

En anden post, hvor der også bliver dyrere end forventet, er posten for kørestrøm, der bliver fordyret fra 30 millioner til 70 millioner kroner, hovedsageligt fordi man ikke har medregnet nybygningen af flere kilometer spor og tilhørende kørestrøm, fremgår det af Ingeniørens oplysninger.

Fordyrelsen af projektet har betydet, at Banedanmark har droppet den oprindelige løsning, løsning-0+, for i stedet at gennemføre den billigere løsning-0, der koster 730 millioner kroner, hvilket stadigvæk er 290 millioner kroner mere, end Banedanmark budgetterede med.

Derudover har fordyrelsen også forårsaget, at Banedanmark har måtte udskyde 27 fornyelsesprojekter til 325 millioner kroner på jernbanen landet over, deriblandt et sporfornyelsesprojekt mellem Høje Taastrup og København til 220 millioner kroner.

arrow Markant færre tog gennem Ringsted i det nye år
13. november 2018 kl. 14:58 Opdateret: kl. 15:02
arrow Minister: Skrabet stationsløsning nødvendig nu og her
09. november 2018 kl. 15:38 Opdateret: kl. 15:35
arrow Toget er kørt: Ny jernbane får skrabet stop i Ringsted
05. november 2018 kl. 11:28 Opdateret: kl. 11:04

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk