20. februar 2019
Team manager og automationsingeniør Michael Damm Jensen fra Ringsted-virksomheden FH Automation fortalte eleverne om nogle af de robot- og automationsprojekter, som virksomheden arbejder med. Foto: Per Christensen
gallery icon

Se billedserie

Team manager og automationsingeniør Michael Damm Jensen fra Ringsted-virksomheden FH Automation fortalte eleverne om nogle af de robot- og automationsprojekter, som virksomheden arbejder med. Foto: Per Christensen
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever mødte robotter fra voksenlivet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever mødte robotter fra voksenlivet
Ringsted - 07. februar 2019 kl. 16:13
Af Jakob Fønss
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Skoleelever fra et valghold med fokus på robotter havde torsdag formiddag besøg fra det virkelige robot-erhvervsliv. Team manager og automationsingeniør Michael Damm Jensen fra Ringsted-virksomheden FH Automation fortalte eleverne om nogle af de robot- og automationsprojekter, som virksomheden arbejder med.

Undervejs viste han en stribe filmklip, der demonstrerede, hvordan robotterne arbejder.

- jeg har været programmør i 20 år, og nogle af de løsninger, som jeg fandt på for 20 år siden, kan stadig bruges i nogle sammenhænge. Der er dog også hele tiden brug for nytænkning og særlig når vi skal have flere robotter til at arbejde sammen om en opgave, er der behov for en hel del programmering, forklarede Michael Damm Jensen.

Robot-holdet, der mødes hver torsdag i fysiklokalet på Midtsjællands Gymnasium i Ringsted, består af elever fra folkeskolernes ældste klasser. Deltagerne har valgt at gå på holdet, fordi de gerne vil blive klogere på fremtidens teknologier, og under ledelse af Peter Muller Tribler, der er fysiklærer på gymnasiet, arbejder de med at bygge og programmere robotter.

- Robotholdet er, ligesom de andre hold, vi har på MSG Ringsted for elever i grundskolen, en del af vores arbejde med at gøre Ringsteds unge fortrolige med gymnasiet, hvis de senere vælger at gå her, forklarer gymnasiets kommunikationsmedarbejder Kim Mesterton.

Der bruges både Lego-robotter med blok-programmering og tekstprogrammering af Arduino micro-controllere.

- For eleverne handler det om processen i at analysere en udfordring, finde en løsningsmetode ud fra kendskabet til robottens muligheder og begrænsninger og omsætte det til en programmering af robotten. Det er en konkret udfordring, der kræver abstrakt tænkning. Man må prøve sig frem, undersøge om robotten rent faktisk gør det, man mener, at man har bedt den om og så rette til undervejs. Den sidder aldrig lige i skabet første gang, og det er også det, der gør det sjovt og udfordrende, siger Peter Muller Tribler.

Torsdag deltog 11 drenge i undervisningen og de lyttede intenst med for at lære om erfaringerne med robotternes arbejde i erhvervslivet.

Undervejs var der rig mulighed for at stille spørgsmål. En elev ville gerne høre, hvad sådan en dygtig robot koster?

- Det er et godt spørgsmål. De fås fra omkring 50.000 kroner og opefter. De billigste kan bruges til at flytte slikposer, men den som i ser på denne film koster 150.000 kroner. Det er naturligvis en pæn udgift, men det skal tages med i overvejelserne, at den leverer stabil arbejdskraft og ikke har nogen sygedage, påpegede Michael Damm Jensen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk