20. juni 2021
Marlene Altuntas er indehaver af Salon Diva i Sct. Knudsgade. Hun har som mange andre frisører oplevet bøvl og tabt indtjening som konsekvens af kravet om at fremvise et gyldigt coronapas, når lokkerne skal studses.
Marlene Altuntas er indehaver af Salon Diva i Sct. Knudsgade. Hun har som mange andre frisører oplevet bøvl og tabt indtjening som konsekvens af kravet om at fremvise et gyldigt coronapas, når lokkerne skal studses.
Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Coronapas frustrerer lokale frisører

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Coronapas frustrerer lokale frisører
Ringsted - 11. maj 2021 kl. 14:14
Af Alexander de Summer-Brason Welford

Fagorganisationen DOFK, som repræsenterer blandt andre selvstændige frisører, melder ifølge TV 2 Lorry om, at blandt andet frisørerne oplever at tabe kunder og indtjening som følge af kravet om fremvisning af gyldigt coronapas, når lokkerne skal studses.

Det er noget, man hos Ringsted-frisørerne Frisør Hos Peter og Salon Diva godt kan nikke genkendende til.

- Fuldstændigt. Det er helt utroligt. Det er så teknisk svært for nogle mennesker at finde ud af. Vi har for eksempel mange ældre, der kommer. De har internet derhjemme, men så har de ikke, når de kommer her, og så går de og bliver frustrerede, fordi de ikke kan vise deres coronapas, og så taber vi den kunde og kan ikke tage en ny ind, lyder det fra Bo Spottag, der ejer Salon Hos Peter i Tinggade.

- Regeringen finder på regler, der er helt væk. De skulle prøve at få et arbejde. For eksempel skal man ikke have coronapas for at købe en telefon, men det skal du, hvis du skal købe en shampoo hos os. Så al vores gadesalg er også væk, fortsætter han og understreger, at økonomien hos frisørkæden, der tæller i alt 20 saloner, styrtbløder.

- Det er et stort problem på daglig basis. Sidste mandag havde jeg to kunder, der skulle have lavet permanent, hvor sidste vaccinestik ikke var 14 dage gammelt. Vi har også haft andre, der ikke har haft styr på det med coronapas. Vi har skrevet ud om reglerne på alle medier, men alligevel er der kunder, som dukker op uden orden i det. Selvsagt skal vi klare os selv og tjene vore egne penge, men det er lidt svært, lyder det fra indehaveren af Salon Diva i Sct Knudsgade, Marlene Altuntas.

- Det betyder, at vi ikke har nogen indtjening for den tid, de har booket. Vi har mange på afbudsliste, og hvis en tid bliver ledig, skal de komme nytestet og i samme øjeblik, nærmest som afbuddet kommer, og det er helt umuligt, at de skal kunne rykke inden for fem minutter. Der er på ingen måde udsigt til, at vi kan tjene penge på nuværende tidspunkt, fordi vi skal gøre rent, efter vi har haft en kunde, og det har vi valgt at sætte tid af til, og det betyder, at vi heller ikke der kan få kunder ind. Jeg tror på, at det nok skal vende økonomisk fremadrettet, men det kommer til at tage tid, tilføjer hun.

Skal være kundens ansvar

De to frisør-indehavere har forskellige holdninger til, hvad der bør ske med coronapasset.

- Det, der skal ske, er, at det er kundens ansvar at have coronapasset i orden og ikke frisørens. Vi er ikke uddannede til at være politibetjente. Det må være kundens ansvar at blive klippet. Det kan ikke være frisørens. Ellers skulle vi få nogle penge til at ansatte én, der kan tjekke op på det, lyder buddet fra Bo Spottag.

Hos Salon Diva mener man, at der skal bedre oplysning om coronapasset på banen fra myndighederne.

- Jeg ved, at både Ældresagen og Hjerteforeningen har sendt information ud til deres medlemmer. Jeg oplever også tit, at for eksempel ældre kunder får informationer om det, når de bliver vaccineret, hvor der så står noget andet et andet sted. Der skal derfor bedre oplysning på banen, fordi kunderne tropper jo ikke op med uorden i coronapasset med vilje, lyder det fra Marlene Altuntas.

Coronapas som kørekort

I fredags blev det besluttet på Christiansborg, at coronapasset skal udfases på sigt. Det skal der udarbejdes en plan for.

Flere partier på Christiansborg ønsker i stedet en slags kørekortsmodel for coronapasset, hvor det skal være borgerens eget ansvar at fremvise et gyldigt coronapas over for myndighederne som med et kørekort.

Det forslag hilser Ringsted-frisørerne velkomment.

- Det, synes jeg, er en god idé. Hvis myndighederne spørger om det, så betaler man selv regningen, hvis ikke man har et gyldigt coronapas. Det må og skal være folks eget ansvar, siger Bo Spottag.

- Det ville da være nemmere for os at navigere i, hvis det blev som et kørekort. Det ville da helt sikkert lette vores arbejdsdag en del, lyder det fra Marlene Altuntas.

- Men vi er generelt superglade for at være i gang igen. Vi har supermange glade kunder hver eneste dag, så det er ikke kun en klagesang, der er bare nogen udfordringer her og der, understreger hun.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk