13. august 2020
Der er blevet længere mellem kunderne i de lokale bilhuse efter coronavirus ramte Danmark. Billedet har er taget i Autohuset Ringsted længe før, der var nogle som havde hørt om coronavirus.
Der er blevet længere mellem kunderne i de lokale bilhuse efter coronavirus ramte Danmark. Billedet har er taget i Autohuset Ringsted længe før, der var nogle som havde hørt om coronavirus.
Foto: Bjørn Armbjørn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bilbranchen i bakgear: Fyringer, hjemsendelse og lønnedgang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilbranchen i bakgear: Fyringer, hjemsendelse og lønnedgang

Bilbranchen bløder under coronakrisen, hvor en stor lagerbeholdning giver røde bundlinjer i takt med frygten for at købe ny bil. I bilbyen Ringsted tegner sig samme grelle billede.

Ringsted - 10. april 2020 kl. 10:36
Af Nikolaj Kennov Rasmussen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Det er noget værre lort.

Sådan siger bilforhandler Robert Hansen, og så enkelt kan det siges om en bilbranche, der for alvor er præget af coronakrisen.

Fabrikkerne er lukkede, efterspørgslen sat på standby, forhandlernes garager fyldte og økonomien i det hele taget i direkte bakgear.

Situationen har fået bilbranchens formand Peter Kjærsgaard til at råbe vagt i gevær overfor importørerne, som han mente skulle sænke kravene til forhandlerne, så de ikke risikerer at knække nakken på overfyldte lagerbeholdninger.

Også i Ringsted, hvis periferi nærmest ikke består af andet end bilforhandlere, står det slemt til, ifølge de fire forhandlere, DAGBLADET spurgte på en hurtig telefonisk rundtur.

Det sker i forlængelse af, at arbejdsmarkedschef i Ringsted Kommune Susanne Frydenlund har udpeget branchen som et af de store erhvervsområder i byen.

Robert Hansen fra Jørgen Mølgaard A/S, der forhandler BMW og MINI, følger op på sin første konstatering.

- Vi har måtte fyre en medarbejder, sende to hjem og os, der så er tilbage, går ned i halv løn, siger bilforhandleren, der har annulleret ordrer på 15 biler, fordi der er godt som ingen, der ønsker at købe dem.

- Lige nu står der tyve biler på lager og fem, der afventer købere, men vi har så godt som ingen kunder haft, siden det hele lukkede ned den 10. marts, siger han.

På den korte bane kommer det til at betyde en lavere omsætning end forventet, men på den lange er det et spørgsmål om overlevelse.

- Spørgsmålet er, hvornår det hele kommer til at køre op igen, og om vi overlever, siger Robert Hansen.

40 procent sendt hjem

Fra Jørgen Mølgaard A/S går turen videre lidt længere ned ad gaden til Autohuset Ringsted, der forhandler Skoda og VW. Her lyder det lidt mindre forsigtigt fra Jan Klausen, direktør i Autohuset Ringsted.

- Vi regner med, at salget ikke er så godt, som vi forventer, og derfor har vi også sendt medarbejdere hjem på kompensationsordningen, siger Jan Klausen, der har sendt 40 procent af i alt 30 medarbejdere hjem.

Alle fabrikker er desuden lukkede, så afhængigt af, hvornår de åbner op igen, kommer der til at gå en rum tid, før Autohuset Ringsted og mange andre bilforhandlere kan få biler leveret igen.

- Vi har nok biler lige nu, for der er ingen, der vil købe dem, siger han og tilføjer:

- Vi har ikke talt om rabatter eller lignende, for det er helt og holdent vores importør, der styrer det show. Jeg håber, at krisen bliver så kort som mulig, og de snart åbner op igen.

Gang i værkstedet

Hos Harry Mikkelsen, der forhandler Hyundai, Nissan og ellers har hedengangne Saab og Dinitro på værkstedet, er man mere fortrøstningsfuld.

Der er godt gang i værkstedet, men salget er også nedadgående hos dem ligesom alle andre, siger sønnen Jan Mikkelsen, der har overtaget styringen efter faren.

- Vi leverer stadig biler til købere, men det er faldende, siger Frank Mikkelsen, der har 18 medarbejdere, men endnu ikke har sendt nogen af dem hjem.

- Vi er godt stillede, fordi vi forhandler mærker, der produceres i Europa og har serviceværksted på siden. Derfor kan vi stadig få de dag-til-dag-leveringer, som de andre ikke kan, siger Frank Mikkelsen, men slår dog fast:

- Det er en kedelig situation for os og bilbranchen generelt, for vi har typisk for mange biler på lagerne i forhold til den lille efterspørgsel, der er for tiden.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk