16. september 2021
Anders Ole Olsen
Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Banedanmark: Vi er nødt til at foreslå løsninger der har gang på jord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Banedanmark: Vi er nødt til at foreslå løsninger der har gang på jord
Ringsted - 14. august 2020 kl. 09:13
Af Ulla Jensen

Omfartsbanerne, som Banedanmark har foreslået rundt om Ringsted, havde ifølge flere af de fremmødte til torsdagens borgermøde om kapacitetsudvidelsen af jernbanenettet, ingen gang på jorden, bortset fra måske lige den ene af dem.

arrow Læs også: Underskrifter imod jernbane slår nye rekorder

- Vi er klar i spyttet i vores høringssvar. Vi ser ikke nogen ide i omfartsbanerne: Den sydlige mod Skellerød, på grund af de grønne områder. Den nordlige, fordi den kommer tæt på en af vores landsbyer og ud mod skoven og ligger på skråningen fra Bringstrup og ned mod motorvejen. Så har vi den vestlige og østlige udfletning tilbage. Den vestlige har vi borgere skudt ned for meget længe siden, den burde ikke en gang være med på planerne. Så er der kun den østlige tilbage. Og der kan man lave forskellige varianter, sagde formand for Bringstrup-Sigersted Lokalråd Lárus Ágústsson.

Poul O. Nielsen, der er formand for Vetterslev-Høm Menighedsråd bad om mindre politisk uld i mund, når byrådet snart skal indsende høringssvaret til Banedanmark:

- Jeg går helt klart ind for den østlige løsning. Men til politikerne vil jeg sige: Jeg tror, man skal være meget præcis med, hvad det er man ønsker sig. Nemlig: »Vi ønsker den østlige udfletning.« Punktum. Slut. De fine ord kan man køre udenom. For Banedanmark og Christiansborg kan til hver en tid sige: Jamen, vores løsning opfylder alle disse krav.

Områdechef i Banedanmark Thomas Bruun Jessen lagde ikke skjul på, at det er dyrere at grave en jernbane ned end at føre den via en bro. Foto: Anders Ole Olsen

Mange kom med samme opfordring: Byrådet skulle ikke pakke noget ind i vat. Man skulle sende et klart og præcist høringssvar.

Følsomt i Kværkeby

Fra Kværkeby Borgerforening fortalte formand Finn Andersen, at man i Kværkeby følte sig stavnsbundet efter præsentationen af omfartsbanerne.

- Omfartsbanerne er helt urealistiske. Der er bare det, at ude i Kværkeby, hvor Nordbanen skulle gå igennem, er mange oprørte over det her. Der er ikke nogen, der kan sælge huse derude nu. Det er fuldstændig umuligt, så længe, der ikke er truffet en beslutning, sagde Finn Andersen.

Han pegede på, at lokalområdet også er følsomt over for den østlige løsning, blandt andet på grund af støjgener:

- Vi er lidt klemt i det område, fordi skolen ikke kan udbygges på grund af den støj, der er i forvejen. Men man kunne jo også forestille sig en tunnel-løsning i stedet for, når man nu er i gang med den store pengepung? lød forslaget.

Hvor dyrt er det?

Byrådsmedlem Andreas Karlsen K) spurgte ind til økonomien i en nedgravet løsning:

- Det synes jeg oplagt. Man ser det i København og mange andre europæiske byer. Men herude på landet skal det åbenbart op og støje. Så er det dyrt? Og hvor meget dyrere? ville byrådspolitikeren vide.

At grave koster knaster. Det kunne man forstå på områdechef i Banedanmark Thomas Bruun Jessen svar:

- Som tommefingerregel er dét at grave ned markant dyrere end at lægge det på overfladen. Er det en mulighed? Det er det nok ikke. Er det en politisk virkelighed? Det kan jeg ikke svare på. Vi tager det med, at vi skal overveje, om det er en måde at afbøde de konsekvenser, der vil være ved en bane. Man er bare også nødt til at foreslå løsninger i det politiske system, som har gang på jord. Der skal være en eller anden sammenhæng mellem det positive udbytte, man får af at putte væsentligt flere penge i, understregede områdechefen.

Trafikken glider

Formand for Ringsteds pendlere Henrik Værum Høgh bakkede op om den østlige løsning, først og fremmest ud fra pendler-synsvinkel om, at det ville få togtrafikken til at glide bedst muligt.

- En jernbane uden om en station er i min verden ikke en god løsning. Vi er 5000 til 8000 borgere, der bruger Ringsted Station til hverdag. Derudover skal alle, der passerer Danmark på øst/vest-aksen eller øst/syd-aksen, igennem Ringsted.

- I vores optik er den allerbedste løsning en udfletning, hvor trafikken går hurtigt. Af de fem forslag vil det være ved en østlig udfletning. Så vores gode råd til Ringsted Kommune er: »Sats dog alt på en østlig udfletning, og glem de andre.«

Behandles i byrådet

Ringsted Kommune er i færd med at skrive et høringssvar til Banedanmark.

Tre omfartsbaner og en østlig eller vestlig jernbanebro er på tegnebrættet. Høringssvaret behandles i byrådet den 7. september.

Formand for Klima- og Miljøudvalget Torben Lollike (R), der var mødeleder, opsummerede, hvad han havde fået med hjem:

- Jeg har noteret mig - det blev sagt meget præcist - at det handler om en østlig - og gerne en nedgravet - løsning. Og det andet budskab: At vores høringssvar skal være præcist. Og så, at man skal genere naturen og borgerne mindst muligt.

Høringsfristen hos Banedanmark er den 23. august, men byrådet har fået to ekstra uger på grund af sommerferien. Man kan indsende høringssvar på hoeringringsted@bane.dk.

arrow Landsbyborgere er klar til kamp: Forslag vil splitte vores by i to
16. august 2020 kl. 14:04 Opdateret: kl. 08:46
Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk