28. september 2021
- Det er som om, at det, at min mor har været syg, har skabt et sort hul af frygt, for at hun skulle dø. Og senere en generel frygt for, om alting pludselig vender og bliver helt vildt dårligt. For det var det, der skete. Jeg var på efterskole og havde det helt vildt fedt. Og så vendte det hele. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

- Det er som om, at det, at min mor har været syg, har skabt et sort hul af frygt, for at hun skulle dø. Og senere en generel frygt for, om alting pludselig vender og bliver helt vildt dårligt. For det var det, der skete. Jeg var på efterskole og havde det helt vildt fedt. Og så vendte det hele. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Musikteater vil nedbryde tabuer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Musikteater vil nedbryde tabuer
Oplev - 26. oktober 2018 kl. 08:44
Af Julie Grothen

Ea Wims stemme er på én gang markant og skrøbelig. Hendes musik er et lydtæppe, der svæver i et ingenmandsland mellem det klassiske, folkemusikken og noget overnaturligt.

Den 19-årige sanger, komponist, arrangør og producent vil de kommende måneder opføre den musikdramatiske forestilling »Nøgne Sjæl, sande menneske«, som hun selv har skrevet. For Ea Wim er projektet meget personligt.

- Min mor har været syg. Hun havde en svulst i hjernen, og da de opdagede det, var det så kritisk, at hun skulle opereres med det samme. Jeg var 17 år gammel, da vi fik den besked. Jeg havde svært ved at forstå det, og folk havde svært ved at forstå mig. Jeg oplevede, at jeg var forkert. Det har udløst angst, siger Ea Wim, som opdagede, at når hun taler åbent om det, så åbner andre også op.

Nøgne Sjæl - Sande Menneske
  • Ea Wims musikdramatiske forestilling bliver blandt andet opført i Økosamfundet Hallingelille ved Ringsted den 2. november og i JB10 i Næstved den 2. februar.
  • »Nøgne Sjæl - Sande Menneske« er støttet af Koda.
  • Læs mere på Facebook, hvor du også kan kontakte Ea Wim, hvis du ønsker at lægge hus til en opførelse af forestillingen.

Søger tilbage
OPLEV Sjælland møder hende i Bagsværd Kirke. Den moderne kirke er tegnet af Jørn Utzon og er et helt særligt sted. Her er hun i gang med at optage en video, som skal promovere forestillingen på Facebook. For naturligvis bruger den 19-årige kvinde, der til daglig er elev på Produktionsskolen kuba i København, de sociale medier for at få budskabet ud. Og et budskab, det har hun.

- Lige nu går alting megahurtigt i vores velfærdssamfund. Og det, vi får det dårligt af, er at stræbe efter at være gode nok. Det handler om at finde tilbage. Derfor er der mange, der søger tilbage til naturen. Og derfor søger jeg tilbage i min musik, siger Ea Wim, der er vokset op med middelalderens folkemusik.

- Jeg kommer fra et lille sted mellem Slagelse, Næstved og Sorø , der hedder Vinstrup, nær Tystrup Bavelse Søerne. Der er skov, træer, bakker. Køer og søer - en masse natur, siger Ea Wim, som også har taget naturen med ind i sin musik.

- Det fede ved gammel musik er, at ingen ved, hvem der har lavet det, og det kan blive ved med at udvikle sig. Det er vigtigt, at den tradition bliver ført videre, siger Ea Wim, der også synger gamle ballader med sin søster i duoen »Brages døtre«.

Den hellige strøm
I dag i Bagsværd Kirke har hun flere hjælpere med sig. Sammen pakker de udstyret ud fra en blå Citroën og slæber det ind i kirken. Kufferter, nodestativer, tasker og orange kabler.

- Gulvtæppet skal vi ikke bruge, lyder det fra Ea Wim, da Anton Hedevang er ved at hive et sammenrullet ægte tæppe ud af bilen. Det er ikke nødvendigt i dag. Kirken har allerede gulvtæppe.

Ea Wim bor i dag i Bagsværd tæt på kirken, og hun har fået lov til at låne det hvide kirkerum.
- Jeg føler, det passer perfekt til udtrykket og musikken - jeg håber, vi også kan spille forestillingen her en dag, siger Ea Wim, der går i gang med at rigge til.

Hun viser de andre, hvor stikkontakten ved alteret er.
- Vi kører den hellige strøm. Det er den bedste strøm, lyder det fra Ea Wim. Sammen får de sat alt udstyret op, men det er hende, som trækker i trådene.

- Der er noget fedt ved at have styr på det hele. Men det kunne være fint, at man en dag ikke selv skulle styre hele logistikken, siger Ea Wim.

Lidelse og kærlighed
Anton Hedegaard er danser i forestillingen. Han kom med i projektet gennem venners venner, forklarer han.
- Vi klinger godt sammen. Det er en proces, hvor det handler om at være god til indlevelse og at være en del af et narrativ. Der er meget improvisation, siger Anton Hedevang, som synes, at forestillingen er båret af stemninger.

- Det handler jo om lidelse, og at man kan komme til at såre hinanden. Og om, hvordan omverdenen reagerer, når nogen er et dårligt sted. Men også om skønne ting - kærligheden og naturen. Det er noget livsglæde på den anden side af lidelsen, siger Anton Hedevang, der går på den kreative uddannelse Akademiet på linjen danseteater.

Videooptagelsen skal til at i gang. Ea Wim, Anton Hedevang og de tre strygere har iklædt sig de hvide kostumer, som Ea Wim har fremstillet sammen med sin mormor, tekstilkunstner Lis Lindkvist.

Katatonisk måneskin
Musikken bølger. Ea Wim kigger dybt i Anton Hedevangs øjne og holder blikket. Musikernes øjne er til gengæld tomme. De har fugle i håret og spiller en dramatisk melodi. De to dansende spejler hinandens bevægelser. Et øjeblik lyder det lidt som en version af Måneskinssonaten ramt af disharmoni, og dansen bliver vildere. De vrider sig. Fingrene er katatonisk krampede. Slås de. Krammer de?

- Musik taler autonomt til vores følelser. Mange har prøvet at græde til en koncert, siger Ea Wim, som gerne vil i dialog med publikum. Det bliver der tid til efter hver af de planlagte syv forestillinger.

- Mange har psykiske problemer. Men det er enormt tabubelagt. Vi vil gerne sige, at det er ok at tale om de her emner. At man ikke er underlig, eller den eneste i verden, der har det sådan. Jeg tager udgangspunkt i, hvad jeg selv har været igennem. Det skal handle om det enkelte menneske, siger Ea Wim.

Hun er stadig i gang med at tackle sin angst. Men for hende har det været magtpåliggende at producere forestillingen nu.
- Da min mor blev syg, gik det op for mig, at man ikke lever evigt. Derfor blev det vigtigt for mig at gøre det allervigtigste, at udleve drømmen. Så kan jeg altid lave de normale ting, som samfundet forventer, bagefter.

Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Tip os

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Redaktionen

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Annoncer

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
oplev.salg@sn.dk