7. august 2020
Holbæk Museum introducerer et udfordrende gåderum for børn og voksne. OPLEV Sjællands udsendte testede det af - og endte med en kølhaling.
gallery icon

Se billedserie

Holbæk Museum introducerer et udfordrende gåderum for børn og voksne. OPLEV Sjællands udsendte testede det af - og endte med en kølhaling.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: I kamp mod tid og kølhaling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I kamp mod tid og kølhaling
Oplev - 03. juli 2020 kl. 07:45
Af Lars Jørgensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Året er 1794. Du befinder dig på skibet »Den Gode Hensigt«, som fragter varer fra De Vestindiske Øer til havnen i Holbæk. Der har været mytteri på skibet. Kaptajnen er blevet kølhalet, og du er - som en del af kaptajnens trofaste besætning - blevet låst inde i hans kahyt. Du har nu en halv time til at løse gåderne og i sidste ende finde frem til de våben, du skal bruge for at slå mytteriet ned. Lykkes det ikke, får du samme straf som kaptajnen!

Sådan lyder i korte træk introduktionen til Holbæk Museums nye gåderum, som lige er åbnet og spiller fint sammen med museets udstilling om Dansk Vestindien.

Vi bliver introduceret til rummet af gamemaster Isak Ravn, som sammen med andre elever fra Vallekilde Højskole har designet gåderummet. Han har efter sit ophold på Vallekilde Højskole fået job som studentermedhjælper på museet.

Gåderummet »Mytteriet på skibet Den Gode Hensigt«
  • Holbæk Museum,
  • Klosterstræde 18, 4300 Holbæk
  • Max fem deltagere.
  • Tidsbestilling er påkrævet.
  • Læs mere: www.vestmuseum.dk/gåderum

Vi befinder os altså nu i kaptajnens kahyt. Jeg er sammen med min dygtige fotograf-kollega, som naturligvis først og fremmest passer sit job med at jagte gode motiver, mens jeg med stigende desperation jagter spor i skabe, skuffer, kufferter og den logbog, som kaptajnen har efterladt på et bord.

Stemningen er ikke som sådan uhyggelig, men vanvittig intens. Styrmandens stemme i en højttaler gør det ud for din allierede og kommer med små hints undervejs. Dét til trods, går vi på et tidspunkt i stå i spillet og ender altså med - heldigvis kun i overført betydning - at følge kaptajnen i havet.

Under evalueringen med Isak står det hurtigt klart, at vi ikke fulgte et af de vigtigste råd for at komme helt igennem et gåderum; at bruge alle sanserne. Vi skal naturligvis ikke røbe for meget her, men får man lyst til selv at prøve gåderummet, er det en god idé at tænke på tværs af genstande, nedskrevne ord og tingenes indbyrdes sammenhæng. Og så bør man nok også være tre-fire stykker til at tænke kreativt. Det er altså nogle udspekulerede gåder, højskoleeleverne har fundet på.

Selvom vi langt fra nåede i mål, er gåderummet formidabel underholdning og den halve time, der er afsat, går lynhurtigt.

Det er da også lige præcis dét, som museumsinspektør Bitten Larsen håber på.

- Vi håber, at gåderummet kan appellere til nogle af dem, der ellers ikke er så historisk interesseret. De kommer ind primært for at prøve gåderummet, men får forhåbentlig også noget mere med herfra, når de ser den øvrige del af museet, siger Bitten Larsen, som er godt tilfreds med resultatet af højskoleelevernes anstrengelser.

- Vi ville gerne gøre noget mere ud af den gamle forbindelse mellem Dansk Vestindien og Vestsjælland. Det var højskoleeleverne med på. De har blandt andet taget udgangspunkt i vores udstilling om Vestindien og er blevet inspireret af vores gamle købmandsgård, som man godt kunne forestille sig har solgt for eksempel krydderier, der er blevet sejlet hertil med et skib som »Den Gode Hensigt«, siger hun.

Museet anbefaler gåderummet til gæster i alderen 11 år og opefter. Skal børn prøve det uden voksne ved deres side, er det nok nærmere 12-13 år, der er grænsen.

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?
 

Tip os

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Redaktionen

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Annoncer

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
oplev.salg@sn.dk