25. september 2021
Hans Werner Madsen er veteran indenfor Kunst i Pinsen i Kalundborg, hvor han har været med alle tidligere 18 gange. Han åbner igen sit atelier for gæsterne i pinsedagene. Foto: Anders Ole Olsen
gallery icon

Se billedserie

Hans Werner Madsen er veteran indenfor Kunst i Pinsen i Kalundborg, hvor han har været med alle tidligere 18 gange. Han åbner igen sit atelier for gæsterne i pinsedagene. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Han har Røsnæs-spidsen på rygraden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Han har Røsnæs-spidsen på rygraden
Oplev - 16. maj 2021 kl. 07:15

Kalundborg-maleren Hans Werner Madsen kender naturen på Røsnæs-spidsen, Sjællands vestligste punkt, som sin egen bukselomme.

Han har gennemvandret området med de storslåede overdrev, stejle klinter, udsigten til Kalundborg Fjord til den ene side, Sejerøbugten til den anden, Storebælt længere ude. Lyset reflekteres fra vand og himmel; får farver til at stå skarpe og rene. Får en maler til at føle fryd.

Det følte J. Th. Lundbye også i guldalderen.

- Lyset over Røsnæs - det er lige så godt som på Skagen. Der er meget forskelligt lys på Røsnæs-spidsen. Et stærkt, hvidt lys fra himmel og hav på sydsiden og på nordsiden et mere blødt lys, fortæller Hans Werner Madsen, nestor i Kalundborgs Kunst i Pinsen 22.-24. maj.

Pinse med kunstruter over hele Sjælland
  • Idéen med en kunstrute i pinsedagene, som kunst-interesserede kan køre rundt til med stoppesteder hos kunstnere og kunsthåndværkere i deres atelierer og værksteder, samt gallerier og kunstmuseer, opstod i Odsherred i 1997, inspireret af et initiativ i det østlige Skåne.
  • En stribe midt- og vestsjællandske kommuner kopierede i 2002 idéen under navnet »Kunstdage i Pinsen«.
  • Nu hedder konceptet »Kunst i Pinsen« og i år er der mere end 100 ucensurerede stoppesteder i Midt- og Vestsjælland i kommunerne Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Sorø, Roskilde, Ringsted og Lejre.
  • I Odsherred holder kunstnere og kunsthåndværkere fast i princippet om en forhånds-censurering af deltagerne - cirka 30 i år - og i navnet Odsherreds Kunstdage.
  • I Kunstrunden i Nordsjælland, der fylder 10 år, holder 76 kunstnere og kunsthåndværkere åbne værksteder i pinsens »Åbne Døre« i kommunerne Helsingør, Halsnæs, Gribskov, Fredensborg og Hillerød.

Her åbner han igen hjemmet på Månebakken 4, hvor han har atelier og fremvisningsrum og viser sine Røsnæs-billeder.

- Jeg har været med alle 18 gange i Kunst i Pinsen, og jeg håber på, at jeg også kommer med den 20. gang til næste år. Men så tror jeg, at jeg holder op, fortæller Hans Werner Madsen, der lige er fyldt 83 år.

Selvom han kender Røsnæs-spidsen i alle afkroge, er han stadig på jagt efter inspiration et par gange om ugen og tager skitser med hjem til atelieret i kælderen, hvor han arbejder videre på lærredet.

Røsnæs på rygraden

- I gamle dage var billederne nok mere »aktuelle«, fordi jeg malede dem næsten færdige ude. Stod på grøftekanterne og malede ved staffeliet. Det kan knæene ikke holde til mere. Nu har jeg fået Røsnæs-spidsen på rygraden, så jeg kan male det meste hjemme, fortæller maleren.

Afsættet er skitser og sansninger fra vandreturene - over Røsnæs-halvøen fra nordstranden med det klare, bløde lys til syd- og solsiden med de skarpe konturer og Fiskerhuset. Hjemme i atelieret fortsætter arbejdet.

Klint virker tiltrækkende

- Jeg har jo specialiseret mig i fire-fem forskellige lokaliteter, som jeg vender tilbage til og benytter som udgangspunkt. Faste ingredienser i mine Røsnæs-billeder. For det første er der den markante kyststrækning, hvor klinterne vælter ud over kanten, specielt Helles Klint virker inspirerende og tiltrækkende på mig.

- Så er der nogle bestemte markfelter og -flader. I foråret er de grønne, om sommeren gule, og okkerfarvet gyldne i efteråret. Havet omkring Røsnæs-spidsen eller fjorden ved Kirkebugten med skrænterne er også en fast del. Og så lige lidt rødt - i alt det grønne - fra Fiskerhuset. Det hele holdt godt på plads under det særlige Røsnæs-lys, fortæller Hans Werner Madsen.

Penselstrøg skal høres

I atelieret bruger han akrylfarve. I rigelige mængder.

- Man skal kunne se, at det ikke er akvarelmaleri. Der skal masser af farve på.

- Og når jeg får en ny sending pensler, starter jeg med at klippe halvdelen af hårenes længde af, så de bliver stive. Så kan jeg høre, når jeg maler. Jeg skraber mig nærmest frem. Det lyder som en skrattende grammofonplade, når penslen kører over lærredet. Der skal være den rette modstand.

- Det foregår ikke med speciel blød hånd. Det går lidt hidsigt til. Nogle gange skal malingen have lov til at tørre 10 minutter, inden jeg kaster mig over billedet igen, og så får det en tur på tværs den anden vej. Når jeg rigtigt kommer i gang, kan der gå tre-fire timer, hvor jeg er helt væk i maleriet. Jeg ænser ikke noget andet, fortæller Hans Werner Madsen.

- Nogle af malerierne driller mig så meget, at jeg vender dem om og maler videre på dem derfra, så der kommer et helt nyt billede. Nu er det blevet en gave at få de »gamle« farver forærende og fortsætte med dem, fortæller maleren.

Artiklen fortsætter under billedet.

Utallige ture på Røsnæs-spidsen transformeres til Røsnæs-billeder i Hans Werner Madsens atelier på Månebakken i Kalundborg. Foto: Anders Ole Olsen

En tur med kreditkortet

Når han skal spartle rødbrun farve på som baggrundsfarve til et Røsnæs-billede, er et udtjent kreditkort et perfekt redskab. Han bruger også skuresvampe. Og en sammenkrøllet avis, hvis der skal »rodes rundt« i billedet.

- Så kommer der sådan lidt Per Kirkeby-agtige farver frem. For mig er han stadig nummer et. Han er en igangsætter, siger Hans Werner Madsen.

Han kan også finde på at bruge en aflagt, sammenrullet skjorte:

- Den er god, når man skal lave de store, abstrakte himmelflader, fortæller maleren.

Deadline åbner energien

Hans Werner Madsen har haft svært ved at male her i coronatiden.

- Det er ikke blevet til ret meget. Maleriet har nærmest været sat på pause. Jeg har ikke kunnet bruge det som afslapning, som jeg plejer. Det har drillet mig meget. Men nu er der kommet en deadline med pinsekunsten, og vi er blevet vaccineret, så nu er jeg kommet ud på den anden side.

- Det er ofte under tidspres, jeg bliver mest inspireret. En deadline åbner for en ny kanal af energi, som kommer strømmende fra baghovedet og ud i resten af kroppen, siger kunstneren.

Mange billeder skal klargøres inden pinse.

- Jeg har et fremvisningslokale i stueplan, hvor jeg kan justere og færdiggøre billederne i dagslys. Det kan være noget med lyset og farverne, der lige skal ændres. Eller små »lokale« penselstrøg, så billedet rammer den rigtige Røsnæs-stemning, fortæller maleren.

Udover landskabsmalerier arbejder han også med figur-billeder.

- Det har jeg stor glæde af. Det er dem, der bliver antaget på censurerede udstillinger, blandt andet Kunstnernes Sommerudstilling. Her får jeg et praj om, hvor jeg står i maleriet. Det er et skulderklap, at man kan få billeder antaget sammen med de unge kunstnere fra akademierne, siger Hans Werner Madsen, der er uddannet på Statens Tegnelærerskole og Danmarks Lærerhøjskole og har taget kurser på kunsthøjskoler, på kunstakademiet og hos Gerda Swane på Malergården i Odsherred.

Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Tip os

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Redaktionen

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Annoncer

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
oplev.salg@sn.dk