19. november 2019
LINT41-tog (t.v) og IC2-tog side om side på Nykøbing Station. Foto: Marianne Nielsen
LINT41-tog (t.v) og IC2-tog side om side på Nykøbing Station. Foto: Marianne Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Utilfredshed med tog-forklaringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Utilfredshed med tog-forklaringer
Opdateret 14. november 2018 kl. 10:09
Odsherred - 14. november 2018 kl. 10:01
Af Marianne Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er flere ting i de to A4-ark, som Felex Pedersen (S) har fået retur fra Movia med besvarelser omkring forringelserne af materiellet på Odsherredsbanen de kommende år, som får blodet til at koge i politikeren.

arrow Læs også: S-politiker: Trafikplaner er togtyveri ved højlys dag

I en orientering til Region Sjællands trafikudvalg, redegjorde Movia for at ændringen i halvtimedriften på Grevinge Station fra december i gennemsnit vil berøre cirka 62 daglige påstigninger og at der ville blive indsat flere IC2-toge i stedet for de hurtigere LINT41-togsæt. Og det fik Felex Pedersen, der sidder i regionsrådet, til tasterne, men svarene er ikke tilfredsstillende.

Nordvestnyt bringer i dag en artikel om de svar S-politikeren har fået fra trafikselskabet, men som ikke falder i god jord.

Felex Pedersen spurgte blandt andet ind til hvorvidt toiletterne i LINT-togsæt bliver fjernet i forbindelse med overførslen til Roskilde-Køgestrækningen.

»Det er der ikke taget stilling til«, lyder svaret.

Men det tror Felex Pedersen ikke på. Hans teori er nemlig, at et LINT-tog med toilet vejer for meget til at kunne køre på den strækning.

- Forklaring skal nok nærmere findes i, at et LINT-tog vejer for meget, altså med et akseltryk over 17,5 tons, når der også skal installeres et signalsystem, siger han og føler sig sikker på at togene vil være toilet-fri på Køge-Roskildestrækningen.

- Og jeg vil vædde med, at det er på grund af for højt akseltryk, fastslår han.

Har toget et akseltryk på mere end de tilladte 17,5 tons, skal hastigheden sættes ned.

En anden socialdemokrat, der heller ikke er tilfreds, er folketingsmedlemmet Rasmus Horn Langhoff, som havde udbedt sig trafikminister Ole Birk Olesens holdning i sagen.

Her var der dog ikke megen opbakning at hente.

Rasmus Horn Langhoff har dog ikke i sinde, at lade sagen ligge dér.

- Der skal sendes et klart signal til Movia, til regionsrådet, til folketinget og regeringen om at Odsherredsbanen skal styrkes og udvides - og de kan glemme alt om at afvikle banen, siger han og anerkender at det vil kræve en samlet røst på tværs af partiskel at kæmpe den kamp, siger han til avisen.

arrow Sjællændere smides ud af Movia: Frygt for massakre på tog og bus
24. januar 2019 kl. 10:48 Opdateret: kl. 10:52
arrow Regeringen vil slå trafikselskaber i hovedstaden sammen til et: HOT
22. januar 2019 kl. 08:02 Opdateret: kl. 08:30
arrow S-profil: Ministerens svar bekræfter kæmpe fejl
18. januar 2019 kl. 15:57 Opdateret: kl. 11:25

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk