10. juli 2020
Turismen i Odsherred til debat på et vælgermøde på Odsherred Teater tirsdag aften. Foto: Mie Neel
gallery icon

Se billedserie

Turismen i Odsherred til debat på et vælgermøde på Odsherred Teater tirsdag aften. Foto: Mie Neel
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Turismen i fokus: Potentiale for flere tyske turister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Turismen i fokus: Potentiale for flere tyske turister
Odsherred - 07. november 2017 kl. 22:35
Af Marianne Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Turismens vilkår og potentiale blev debateret fra flere vinkler, poltikere fra samtlige opstillede partier drøftede turismepolitik i en godt fyldt teatercafé på Odsherred Teater tirsdag aften. Teaterleder Simon Vagn Jensen ledte slagets gang hen over fire dilemmaer, og en spørgerunde.

Turismen i Odsherred skaber årligt en omsætning i iomegnen af 1,3 milliarder kroner, men omkring 60 procent af den omsætning stammer fra ejernes brug af egne sommerhuse, og altså ikke kommercielle overnatninger. De resterende cirka 40 procents omsætning ligger i detajlhandlen.

Nu hvor det er lovligt at leje sit sommerhus ud året rundt på nær ni uger, og tyske turister efterspørger overnatningsmuligheder, undrede det Morten egeskov (V), hvorfor flere ikke gjorde det.

- Vi skal have nogle flere sommerhuse til udlejning. Det er et mysterium, hvorfor folk ikke gør det.I dag kan man stor set købe et sommerhus og have det gratis, hvis man har udlejning. Kunderne er der, men der er ikke udlejning nok, sagde han.

Her mente Mogens Møller (SF), at sommerhusejerne ikke gad bøvlet med at leje ud.

Af de cirka 500.000 kommercielle overnatninger i kommunen sidste år, var 60 procent af turisterne danske. Tyske turister udgør omkring 30 procent, mens norske, svenske og hollandske turister samlet set udgør de sidste 10 procent af overnatningerne.

- Der er potentiale for flere tyske turister, medgav han.

Martin Mosfeldt (LA) anbefalede, at man fik foden indenfor i det tyske handelskammer, for at få nogle kontakter, som kunne øge markedsføringen på det tyske marked.

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk