26. juni 2019
Kaja Christensen forstår ikke meningen med, at Movia har valgt at fjerne køreplaner fra stoppestederne. Foto: Helene Nielsen
Kaja Christensen forstår ikke meningen med, at Movia har valgt at fjerne køreplaner fra stoppestederne. Foto: Helene Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Savner køreplaner ved stoppesteder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Savner køreplaner ved stoppesteder
Odsherred - 21. januar 2019 kl. 16:15
Af Helene Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kaja Christensen fra Rørvig er vred, frustreret og meget ked af, at busselskabet Movia har valgt at fjerne køreplanerne fra samtlige busstoppesteder. Trafikselskabet henviser i stedet passagerer til at benytte deres smart-phone, hvis de vil vide, hvornår bussen kommer. Den går bare ikke for Kaja Christensen.

arrow Læs også: Nu kan du komme langt ud på landet: Plustur forlænger rejsen med bus og tog

- Jeg har ingen mobiltelefon og ejer ikke en computer. Jeg har heller ingen bil, så jeg er helt afhængig af offentlig transport, siger hun.

Kaja Christensen tager ofte bussen en tur ud i det blå, står af ved et tilfældigt stoppested, går en tur, og tager bussen hjem fra et andet stoppested lidt senere.

- Det kan jeg ikke mere. Jeg kan heller ikke stå og vurdere, om jeg kan nå at gå til næste stoppested, inden bussen kommer. Der er sjældent nogen, at spørge om hjælp, så det er simpelthen et angreb på min personlige frihed, at de køreplaner er blevet fjernet, siger Kaja Christensen.

Ring til kundeservice
-Først og fremmest handler erstatningen af de trykte køreplaner med liveopdateret trafikinformation om, at vi vil give en bedre og mere præcis information til kunderne. Fra vores kundeundersøgelser ved vi, at kun ca. 12 pct. bruger de trykte køreplaner ofte eller meget ofte, siger Camilla Struckmann, kommunikationsdirektør i Movia.

Hun mener ikke de fjernede køreplaner er en besparelse for selskabet.

- Det handler om at give kunderne en bedre service med liveopdateret trafikinformation, så de kan vælge, om de vil vente på os eller gøre noget andet, hvis vi f.eks. sidder fast i trafikken, siger kommunikationsdirektøren.

Camilla Struckman henviser til kundeservice hos DOT(Din Offentlige Transport), hvis man ikke har en mobiltelefon, eller den er løbet tør for strøm.

- Derudover er der jo altid den mulighed for at bede en ventende medpassager eller forbipasserende om hjælp, hvis man er i tvivl om næste afgang, siger hun.

arrow Køreplaner forsvinder: Movia svarer på kritik
16. januar 2019 kl. 12:01 Opdateret: kl. 11:14
arrow Movia fjerner busplan fra stoppesteder: Ældrerådsformand raser
15. januar 2019 kl. 05:36 Opdateret: kl. 08:54

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk