24. juni 2019
I forbindelse en manøvre der sender hurtige, men tunge LINT-tog  (t.v.) til Roskilde-Køge-strækningen, har folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) stillet en række spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen (LA). Svarene bekræfter, at manøvren er en ommer, mener politikeren. Foto: Marianne Nielsen
I forbindelse en manøvre der sender hurtige, men tunge LINT-tog (t.v.) til Roskilde-Køge-strækningen, har folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) stillet en række spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen (LA). Svarene bekræfter, at manøvren er en ommer, mener politikeren. Foto: Marianne Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: S-profil: Ministerens svar bekræfter kæmpe fejl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

S-profil: Ministerens svar bekræfter kæmpe fejl
Odsherred - 18. januar 2019 kl. 15:57
Af Marianne Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) stillede før jul en række spørgsmål omkring Movias tog-rokade på det vestsjællandske skinnenet til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

arrow Læs også: S-politiker: Trafikplaner er togtyveri ved højlys dag

Svarene, som politikeren har nu har modtaget, bekræfter ham i holdningen om at Movias tog-manøvre i Vestsjælland er en ommer.

- Svarene bekræfter mig i, at det her er en kæmpefejl, der bliver begået. Og hvis ikke vi får det forhindret, så vil det ramme pendlerne i Vestsjælland, som har nogle gode og velfungerende baner. Det er man i gang med at ødelægge, siger han i en artikel, som Nordvestnyt bringer fredag.

Rasmus Horn Langhoff peger på, at ministerens svar afslører, at selvom det ikke er nævnt i aftalen mellem staten og Region Sjælland i forbindelse med overtagelsen af strækningen Køge-Roskilde, så har alle køreplansberegninger forud for indgåelsen af aftalen været baseret på køretid med udgangspunkt i LINT41-togene, og ikke IC2-toge, som nu implementeres på Odsherredsbanen i takt med at en række LINT-tog gøres klar til nye græsgange mellem Roskilde og Køge.

- Forudsætningen var altså, at det skulle være LINT-togene, der skulle sættes ind dér. Så det har været hele tiden været meningen, at man pillede nogle LINT-tog fra velfungerende baner som Odsherredsbanen. Så det svar bekræfter mig i, at det her er en krampagtig manøvre, hvor man tager tog fra velfungerende baner, til strækninger togene ikke kan køre, med mindre de bliver modificeres og pilles fra hinanden inden de kan køre der, siger folketingsmedlemmet til avisen.

arrow Sjællændere smides ud af Movia: Frygt for massakre på tog og bus
24. januar 2019 kl. 10:48 Opdateret: kl. 10:52
arrow Regeringen vil slå trafikselskaber i hovedstaden sammen til et: HOT
22. januar 2019 kl. 08:02 Opdateret: kl. 08:30
arrow Minister må svare på »tudetosset« tog-flytning
18. december 2018 kl. 18:32 Opdateret: kl. 07:22

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk