21. juli 2019
Felex Pedersen (S) er rasende, og kalder regeringens trafikplaner for tyveri. Foto: Peter Andersen
gallery icon

Se billedserie

Felex Pedersen (S) er rasende, og kalder regeringens trafikplaner for tyveri. Foto: Peter Andersen
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: S-politiker: Trafikplaner er togtyveri ved højlys dag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

S-politiker: Trafikplaner er togtyveri ved højlys dag
Odsherred - 26. januar 2019 kl. 19:06
Af Marianne Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Gakkelak og tyveri ved højbys dag. Regionsrådsmedlem i Odsherred, Felex Pedersens (S) begejstring for regeringens planer for omlægningen af den offentlige transport kan ligge på et meget lille sted.

arrow Læs også: HOT og not: V-borgmestre frygter færre og dyrere busser og tog

Han raser over regeringens udmelding forleden om at samle Movia og Metroselskabet skal nedlægges til fordel for et selskab, der hedder HOT, Hovedstadens Offentlige Transport.

- Det jo tyveri ved højlys dag, og jeg synes det signalerer, at regeringen ikke tænker på os herude på Sjælland som andet end en byld på halsen, siger Felex Pedersen med henvisning til at regeringens planer indlemmer Østbanen i hovedstadsselskabet. En strækning som i den kommende tid får tilført fem modificeret LINT41-togsæt, som ellers har kørt på de vestsjællandske lokalbaner, som i stedet serviceres med Slidte og langsommere IC«-tog, der ikke kan opgraderes.

Felex Pedersen frygter, at den manøvre vil efterlade ikke bare Odsherredsbanen, men alle de efterladte banestrækninger i de 11 sjællandske kommuner udenfor HOT, med forældet materiel, der bremser udviklingen.

- Den investerings- og materielplan, som Vestsjællands Amt lavede, hvor vi investerede i servicen på Odsherredsbanen med nye tog med toiletter i stedet for at drive stationsbygningerne, vil være væk med et trylleslag. Nu bombers vi 20-30 år tilbage, når de stjæler de nye tog og giver os de gamle IC2-tog. Så bliver vi i kommunerne presset til at investere nye tog igen, uddyber Felex Pedersen.

For halvandet år siden underskrev Region Sjælland og staten en aftale, der gav regionen ansvaret for strækningen mellem Roskilde og Køge med Movia ved styrepinden fra 2020.

Selvom det ikke står nævnt i aftalen mellem staten og regionen, så var alle tidsberegninger for strækningen udarbejdet ud fra antagelsen om at det skulle være LINT41-tog, der kørte på strækningen. Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) bekræftet i et skriftligt svar til folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S).

arrow Trafik: HOT splitter sjællandske kommuner op
24. januar 2019 kl. 11:02 Opdateret: kl. 10:48
arrow Sjællændere smides ud af Movia: Frygt for massakre på tog og bus
24. januar 2019 kl. 10:48 Opdateret: kl. 10:52
arrow Hovedstadens mange trafikselskaber skal blive til et
21. januar 2019 kl. 21:47 Opdateret: kl. 21:48

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk