17. maj 2021
Ulla- Margrethe Hansens Odsherredcykel. Hun har også en cykel stående i hovedstaden. Privatfoto.
gallery icon

Se billedserie

Ulla- Margrethe Hansens Odsherredcykel. Hun har også en cykel stående i hovedstaden. Privatfoto.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendleren med de to cykler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pendleren med de to cykler
Odsherred - 28. juli 2020 kl. 20:56

»Jeg bliver aldrig den store motionscykelrytter, for jeg er ikke særlig godt til at cykle »bare« for at cykle. Til gengæld, så bruger jeg gerne mine cykler til transport i hverdagen.«

Sådan indleder tidligere byrådspolitiker for Konservative i Odsherred, Ulla Margrethe Hansen sin fortælling om at være cyklist om en hals. Hun nøjes nemlig ikke med en enkelt cykel for at komme på arbejde som underviser på Absalon:

»Jeg har to cykler: En i Odsherred og en i København. Det er rigtig praktisk, når jeg skal på arbejde, så cykler jeg til stationen i Hørve på min Odsherredcykel og fra Hovedbanegården til mit arbejde på min Københavnercykel.

Jeg glæder mig dagligt over stationsstien i Hørve. Det er ikke nogen særlig lang sti, men for mig er det en afgørende forbindelse, når jeg cykler til stationen, skal handler, til frisøren, på biblioteket osv.«, skriver hun og glæder sig over at stien , der var en del af et byforskønnelsesprojekt bliver brugt af mange«.

Gode stisystemer, men...
»Min oplevelse som hverdagscyklist i Odsherred er, at de fleste byer i Odsherred faktisk har gode stisystemer, som binder beboelseskvarterne sammen, men hvis man skal fra det ene beboelseskvarter til det andet eller fra den ene by til den anden, så er der mest tænk på biler og alt for lidt på cyklister og fodgængere.

Stationsstien i Hørve et rigtig godt eksempel på hvordan få hundrede meter sti på det rigtige sted betyder at flere går eller cykler, og at de eksisterende stier bliver brugt meget mere.

Faktiske er jeg så glad for Stationsstien, at jeg drømmer om, at den bliver forlænget sådan, at der en gang i fremtiden bliver en cykel- og gangsti hele vejen fra Svinninge til Nykøbing Sj. langs med jernbanen.

Jernbanen er ofte den korteste vej mellem byerne i Odsherred. For eksempel er der ca. 6 km mellem Hørve og Fårevejle St., hvis man følger vejen, men kun ca.4 km., hvis man følger jernbanen.

Derfor synes jeg, det er ærgerligt, at forslaget om en cykelsti langs med banen blev fravalgt til fordel for en cykelsti langs med den længere vejrute, når der etableres cykelsti mellem Hørve og Fårevejle.

Som hverdagscyklist er jeg interesseret i den korteste og sikreste cykelrute, når jeg skal rundt i kommunen«, skriver Ulla Margrethe Hansen, der indimellem tager cyklen med i lokaltoget.

Udover at det oftest er den kortestes vej, så er der også den fordel ved en sti langs med jernbanen er at cyklister og gående bliver helt adskilt fra den kørende trafik.

Selv om der er markeret en »cykelsti« med en tyk hvid steg, så er det stadig ikke særlig sjovt at cykle ad landevejen, når biler og lastbilerne suser tæt forbi med godt og vel 80 km/t.

Som hverdagscyklist undrer det mig, at gode funktionelle og tidsvarende cykelstativer og synlige iøjnefaldende adgangsveje for cyklister og gående til kommunale bygninger ikke bliver prioriteret langt højere. På nogle af Odsherreds skoler har man nærmest det indtryk, at de skammer sig over, at der er forældre, som kan finde på at sende deres børn i skole på cykel i stedet for at køre dem i bil. Jeg har aldrig haft problemer med at finde parkeringspladsen ved skolerne, men jeg kender flere skoler, hvor det kræver et detaljeret lokalkendskab, at finde de sparsomme cykelstativer godt gemt i en fjern krog.

Når vi tænker cykelstier i Odsherred, så skal vi være meget bedre til at tænker cyklen ind i vores hverdag, som en del af vores daglige transport. Det er sundt for båder krop, sjæl og klimaet. Og dermed er det også sundt for kommunekassen, for mere motion og borgere med bedre livskvalitet betyder færre livsstilssygdomme og dermed færre udgifter for kommunekassen«, slutter Ulla Margrethe Hansen sit indput til debatten om cyklisternes vilkår i Odsherred.

Nordvestnyt tager denne sommer pulsen på cyklismen i Odsherred. Har du haft gode eller dårlige oplevelser som cyklist i Odsherred, så del det med os på odsherred.red@sn.dk

Siden oktober sidste år har det været obligatorisk at bruge mundbind i blandt andet det offentlige rum og detailhandlen. Ønsker du, at mundbindet droppes hurtigst muligt?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk