26. april 2019
Politiet opfordrer til, at man stiller kritiske spørgsmål og afbryder telefonsamtalen, hvis man er i tvivl om henvendelsen er reel. (Arkiv)
Politiet opfordrer til, at man stiller kritiske spørgsmål og afbryder telefonsamtalen, hvis man er i tvivl om henvendelsen er reel. (Arkiv)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Oplyste Nem-ID og fik stjålet 11.000

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oplyste Nem-ID og fik stjålet 11.000
Odsherred - 15. april 2019 kl. 13:05
Af Allan Rasmussen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kl. 1002 fik politiet en anmeldelse om, at

En 71-årig kvinde fra Asnæs blev torsdag franarret sine Nem-ID-oplysninger.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi, som modtog anmeldelsen fredag formiddag.

Kvinden var torsdag blevet ringet op af en ukendt mand, der udgav sig for at være fra NEM-ID. Manden havde sagt til den 71-årige, at han kunne se, at hendes konto var ved at blive hacket, og at han derfor skulle bruge hendes Nem-ID-oplysninger til at stoppe det.

Den 71-årige kvinde havde udleveret sine Nem-ID-oplysninger og kode. Da den 71-årige ringede til banken fredag, fik hun oplyst, at der var blevet hævet 11.000 kr. på hendes konto. Banken har spærret kontoen, og politiet efterforsker nu sagen.

Politiet vil gerne opfordre borgerne til at udvise en sund skepsis over for alle fremmede, der henvender sig og oplyser, at de at fra firmaer eller offentlige myndigheder. Stil kritiske spørgsmål og afbrud telefonsamtalen, hvis du er i tvivl om henvendelsen er reel. Oplys aldrig personfølsomme oplysninger som f.eks. personnummer eller Nem-ID, koder eller oplysninger om betalingskort.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk