19. september 2019
Lene og Kim Egtved får nu alligevel krisehjælp gennem deres forsikringsselskab efter et skibsforlis i Stillehavet den 6. august. Privatfoto.
Lene og Kim Egtved får nu alligevel krisehjælp gennem deres forsikringsselskab efter et skibsforlis i Stillehavet den 6. august. Privatfoto.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Får alligevel krisehjælp efter forlis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Får alligevel krisehjælp efter forlis
Odsherred - 24. august 2019 kl. 14:30
Af Helene Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den 6. august mistede ægteparret Kim og Lene Egtved fra Grevinge på få timer stort set alt hvad de ejede. Deres skib sank i Stillehavet 100 kilometer ud for Tongas kyst.

- Mens vi kæmpede os i redningsflåden, drejede sig om at overleve. Nu hvor vi er i sikkerhed hjemme, begynder vi at mærke efter, fortæller Kim Egtved.

Ægteparret så døden i øjnene flere gange fra der, af uforklarlige årsager, blev slået hul i skroget af deres skib, til de blev reddet op at et græsk skib timer senere.

- Da vi efter 36 timer var kommet i havn på Tonga, takket være det fantastiske græske ægtepar, som havde sat deres eget liv på spil, for at redde vores, var vores første tanke, at vi skulle kontakte familien i Danmark og have lidt mere tøj, end det vi havde haft på, da vi sprang i redningsflåden, siger Kim Egtved.

Der skulle også udfyldes skibs- og toldpapirer, skaffes et sted at overnatte, de skulle spise mad og finde ud af, hvornår de kunne få et fly hjem til Danmark. Men det var også her ægteparret kunne mærke, at oplevelsen ude på havet havde taget hårdt på dem rent psykisk.

- Jeg kontaktede vores forsikringsselskab SafeAway gennem Falck Global Assistance i Danmark, for at høre, om vi kunne få hjælp til flybilletter og krisehjælp, når vi kom hjem. Svaret var nej, Det var lidt nedslående, fortæller Kim Egtved.

I en mail til Kim Egtved skriver Falck Global Assistance, at der kun kunne ydes krisehjælp pr telefon via en psykolog i Danmark.

- Der er ikke dækning for krisehjælp, når I kommer hjem, skriver selskabet.

Heller ikke hjemrejsen, kunne forsikringsselskabet hjælpe med.

- Umiddelbart er der ikke en dækning for at vi arrangerer flybilletter hjem til DK på baggrund af hændelsen, skriver Falck Global Assistance.

Kim Egtved blev fortørnet over udtrykket »hændelsen«.

- Vores skib var sunket. Vi havde været lige ved at dø. Hvad skal der så til, før et forsikringsselskab dækker, spørger han.

Efter Nordvestnyt tog kontakt til forsikringsselskabet om sagen, har SafeAway erkendt, at der er tale om særlige forhold, så familien Egtved alligevel er berettiget til krisehjælp og fuld dækning af rejseudgifter.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk