27. februar 2020
Klassisk musik og folkemusik hænger uløseligt sammen op gennem musikhistorien. Det viste virtuoserne Michala Petri og Lars Hannibal til søndagens koncert i Korskirken i Vallekilde. Foto: Per Christensen
gallery icon

Se billedserie

Klassisk musik og folkemusik hænger uløseligt sammen op gennem musikhistorien. Det viste virtuoserne Michala Petri og Lars Hannibal til søndagens koncert i Korskirken i Vallekilde. Foto: Per Christensen
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billedserie: Ren opvisning af Petri og Hannibal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billedserie: Ren opvisning af Petri og Hannibal
Opdateret 26. januar 2020 kl. 14:14
Odsherred - 26. januar 2020 kl. 12:45
Af Stefan Andreasen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvad laver gode, gamle, folkemusikalske »Fætter Mikkel«, med sæk og »syvtal«, til koncert med de klassiske virtuoser Michala Petri og Lars Hannibal i Korskirken i Vallekilde?

Jo, folkedansen kommer oprindeligt fra Østrig, hvor den klassiske komponist Carl Czerny samlede den op og skrev variationer over temaet, som Petri og Hannibal spillede til søndagens koncert i Korskirken, der var arrangeret af Musikforeningen Drauget.

Normalt har Drauget rytmiske koncerter med folkemusik, blues og cross-over, men formand Anker Petersen var faldet for Petri og Hannibals oplæg om, at meget klassisk musik har taget afsæt i folkemusikken.

- Folkemusikken ligger til grund for den klassiske musik, sagde Michala Petri og spillede Carl Czernys finger-flintrende, tone-eksploderende variationer over »Fætter Mikkel« på sopran-blokfløjte, akkompagneret af Lars Hannibal på guitar.

En sand opvisning af to mestre.

Der var tid til at hvile ørerne i Hannibals smukke, Eric Satie-inspirerede »Dreams« fra 1984, som han tidligere har spillet med Niels-Henning Ørsted Pedersen, Palle Mikkelborg og Kim Sjøgren, her arrangeret for guitar og tenor-blokfløjte, inden det gik over stok og sten i hollandske Jacob van Eycks lyn-variationer over en march og en børnesang.

Den spanske folkemelodi »La Folia« - også »samplet« til Kuhlaus menuet til Heibergs syngespil »Elverhøj« - danner grundlag for barok-komponisten Corellis 24 korte variationer.

- Det bliver en lille samtale mellem fløjte og guitar, sagde Michala Petri.

Publikum fik også Carl Nielsens små, morsomme, folkemusik-inspirerede »Humoreske-Bagateller«, oprindeligt for klaver, her overtaget af guitar og blokfløjte.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk