15. august 2018
Filmisk og surrealistisk - fagottist Leo Lipschitz spiller med en kammertrio i Brockdorffs atelier - imens maler Brockdorff en nøgenmodel, hustruen Alice. Selvsamme Alice står også bag kunstneren og kigger over skulderen.
gallery icon

Se billedserie

Filmisk og surrealistisk - fagottist Leo Lipschitz spiller med en kammertrio i Brockdorffs atelier - imens maler Brockdorff en nøgenmodel, hustruen Alice. Selvsamme Alice står også bag kunstneren og kigger over skulderen.
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billedserie: Maleren med de helt store lærreder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billedserie: Maleren med de helt store lærreder
Odsherred - 07. februar 2018 kl. 15:49
Af Stefan Andreasen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Odsherreds- og Corner-maleren Victor Brockdorff (1911-92) er kendt for en filmisk, lidt Fellini-surrealistisk tilgang til at male mennesker og fællesskaber i kæmpestore malerier - nærmest biograflærred-størrelse - hvilket kan ses på Odsherreds Kunstmuseum på udstillingen »Maleriske fællesskaber«, der åbner i morgen torsdag.

Ud af udstillingens 40 malerier er de seks mega-store, og det har krævet en større rokade at skaffe plads til hovedværkerne.

Et enkelt - »Partikongres« - er udlånt fra Arbejdermuseet. I Brockdorffs billede ses Larsen på talerstolen ved DKP's 17. partikongres i Odd Fellow Palæet i 1952, med centralkomiteen bag sig. Men Brockdorff fokuserer på tilhørerne - folket - selvom de er malet med ryggen til. Solen skærer en surrealistisk, religiøs projektør ind gennem vinduet og oplyser en tilhører.

»Partikongres« er fra Victor Brockdorffs socialistisk-realistiske år 1951-56, og herfra ses også »Møde foran Christiansborg« fra 1955, der skildrer en demonstration på Christiansborg Slotsplads.

- Folket demonstrerer. Anledningen er protesten imod Vesttysklands medlemskab af Nato. En trussel imod verdensfreden, fredens palmer trampes ned på et banner i forgrunden. På talerstolen ses skuespiller Ingeborg Brams, fortæller museumsinspektør Jesper S. Knudsen.

Victor Brockdorffs særlige, nærmest filmiske og surreelle klang kommer også til udtryk i »Koncert i atelieret« fra 1958.

- I Brockdorffs hus på Femvejen i Charlottenlund musicerer solo-fagottist Leo Lipschitz, der også spillede til Corners koncerter - imens er Brockdorff ved at male en nøgenmodel på sengen - hustruen Alice. Selvsamme Alice står også bag kunstneren og kigger over skulderen, mens han maler hende. Hustruen ses på den måde tre gange i billedet, fortæller Jesper S. Knudsen.

Leo med fagotten er også med i »Prins Paris' Drøm« fra 1969 - en henvisning til græsk mytologi. I billedet skal filmfotograf Ib Seindahl - som Paris - fokusere på én af de tre skønheder Hanne Seindahl, Else Lipschitz og Alice Brockdorff.

I det store »Corner-malerne« fra 1979 ses Victor Brockdorff og hustruen Alice, Karl Bovin, Ernst Syberg, Ole Kielberg og Viggo Kragh Hansen, mystisk anbragt i et snelandskab, nogle af dem i stole ved et café-bord.

- De er malet som gamle med livlige børne-aktiviteter i baggrunden. Et billede om ungdom og alderdom, fortæller Jesper S. Knudsen.

Der er også folkeliv og film-stemning i det store billede »Efterår« fra 1980. Hustruen Alice går med en rød paraply, døtrene Lotte (Charlotte) og Trisse (Beatrice) spiller trompet og harmonika, og nabosønnen leger med en figurer fra Victor Brockdorffs dukketeater.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk