17. oktober 2021
Ekstra spor vil kunne mindske den trafikprop, som i dag i myldretiden eksisterer på strækningen mellem ring 3 og ring 4. Strækningen ligger i direkte forlængelse syd for den strækning, hvor Hillerødmotorvejen er udvidet med kørsel i nødspor, som ses på denne illustration fra Vejdirektoratet
Ekstra spor vil kunne mindske den trafikprop, som i dag i myldretiden eksisterer på strækningen mellem ring 3 og ring 4. Strækningen ligger i direkte forlængelse syd for den strækning, hvor Hillerødmotorvejen er udvidet med kørsel i nødspor, som ses på denne illustration fra Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trængselstider kan nedbringes med ekstra spor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Trængselstider kan nedbringes med ekstra spor
Nordsjælland - 05. marts 2021 kl. 10:29
Af Jesper Sabroe

Der er måske håb om kortere rejsetider for de nordsjællandske bilister, som i dag hænger i kø i morgentrafikken på Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og motorringvej 3.

arrow Læs også: DEBAT: Radikale ønsker ikke at blokere for færdiggørelse af motorvejen

Vejdirektoratet har gennemført en Fase 2-programmering for udbygning af strækningen mellem de to ringveje.

Hillerødmotorvejen er i lighed med andre motorveje i Hovedstadsområdet hårdt belastet i myldretidsperioderne - især på de strækninger, hvor der er udveksling af trafik med andre større veje som ring 3 og 4.

Vejdirektoratet konkluderer, at en udbygningen af Hillerødmotorvejen mellem M3 og R4 vil afhjælpe kødannelse og forkorte rejsetiden. Derudover indebærer udbygningen væsentlige forbedringer for miljøet, herunder etablering af støjskærme til gavn for støjbelastede boliger langs projektstrækningen.

- En udbygning af Hillerødmotorvejen mellem M3 og R4 vil give markante tidsbesparelser i fremtiden, og de trafikale fordele afspejles klart i det samfundsøkonomiske afkast, som udbygningen forventes at føre med sig. Når der i projektet samtidig håndteres støj og andre miljømæssige udfordringer ved den valgte strækning, er det et godt udgangspunkt til de kommende forhandlinger, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Projektet står til at koste 413 millioner kroner for en løsning, der består af et ekstra spor i begge retninger på den cirka 3 kilometer lange strækning samt tilpasning af de tilhørende rampekryds.

Det være muligt at tilvejebringe så meget ekstra kapacitet, at der i løbet af 3 morgenmyldretidstimer og 3 eftermiddagsmyldretidstimer dagligt kan opnås tidsbesparelser samlet set på over 1100 timer med udgangspunkt i trafikmængden i år 2020 og med den forventede trafikudvikling næsten 3900 timer dagligt i år 2035.

De samfundsøkonomiske beregninger viser, at projektet er særdeles rentabelt, idet den interne rente er beregnet til 22 procent.

arrow Ingen støtte til nye motorveje
31. marts 2021 kl. 04:00 Opdateret: kl. 17:07
arrow Transportminister: Støj er den store udfordring
23. marts 2021 kl. 19:00 Opdateret: kl. 09:26
arrow Venstre vil have bid af motorvej på Finansloven
29. november 2020 kl. 15:15 Opdateret: kl. 15:15
Rejser du til udlandet i år?