30. marts 2020
Selv om det halter med antallet af passagerer, så fastholdes togbetjeningen på Hornbækbanen og Nærumbanen. De to baner ligger markant lavere, når man måler billetindtægter målt i forhold til driftsudgifter, end de tre øvrige nordsjællandske lokalbaner. Foto: Andreas Norrie
Selv om det halter med antallet af passagerer, så fastholdes togbetjeningen på Hornbækbanen og Nærumbanen. De to baner ligger markant lavere, når man måler billetindtægter målt i forhold til driftsudgifter, end de tre øvrige nordsjællandske lokalbaner. Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: To togbaner falder igennem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To togbaner falder igennem
Nordsjælland - 30. december 2019 kl. 04:00
Af Jesper Sabroe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En opgørelse af 2018-nøgletal for de fem nordsjællandske lokalbaner, som Movia har trukket ud til Frederiksborg Amts Avis,viser, at der er meget stor forskel på, hvor stor de enkelte strækningers selvfinansieringsgrad er.

Selvfinaniseringsgraden er den del af udgifterne til banen, som dækkes af indtægter fra passagererne, men resten dækkes af et dækkes af driftstilskud fra Region Hovedstaden.

I 2018 betalte Region Hovedstaden i alt 122 millioner kroner til de fem nordsjællandske baner.

Højest selvfinansieringsgrad har Frederiksværkbanen med 73 procent og Lille Nord med 64 procent, mens Gribskovbanerne mellem Hillerød og henholdsvis Gilleleje og Tisvildeleje samlet ligger på 60 procent.

Men ser man på Hornbækbanen, så er tallet kun 29 procent, og Nærumbanen er nede på 25 procent.

Tallene får dog ikke den politiske opbakning til lokalbanerne til at vakle.

- De lave tal for de to baner, skyldes, at man har skiftet beregningsmetode, således så antal kørte passagerkilometer og vedligehold af banerne regnes med. Vi skal selvfølgelig holde øje med passagertallene, men banerne er med til at binde Nordsjælland sammen. Men tallene siger mig, at vi skal gøre endnu mere for at få flere til at bruge lokalbanerne, siger Christoffer Buster Reinhardt (K), der sidder i regionens trafikudvalg.

Også udvalgets formand Jens Mandrup (SF) bakker op om banerne.

- Finansieringsgraden er ikke afgørende for mig. Du kan ikke flytte trafikken fra tog til bus uden både at tabe passagerer og skabe kaos på vejnettet. Prøv at tænk på, hvilke forsinkelser en bus på strandvejen mellem Helsingør og Gilleleje vil have i sommertrafikken, siger han