21. oktober 2020
Flere elbiler giver behov for større kapacitet på elnettet - men måske rummer elbilerne også en fleksibel løsning. Her True Energys adm. direktør Charlotte Sand med app?en, der sikrer bilejere billigst og grønnest mulige opladninger. Og som måske rummer den fleksibilitet i elforbruget, som elselskaberne efterspørger. Foto Allan Nørregaard
Flere elbiler giver behov for større kapacitet på elnettet - men måske rummer elbilerne også en fleksibel løsning. Her True Energys adm. direktør Charlotte Sand med app?en, der sikrer bilejere billigst og grønnest mulige opladninger. Og som måske rummer den fleksibilitet i elforbruget, som elselskaberne efterspørger. Foto Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Smart elbil-opladning kan løse problem for elnettet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Smart elbil-opladning kan løse problem for elnettet
Nordsjælland - 21. september 2020 kl. 04:07
Af Jesper Sabroe

I denne uge starter Radius Elnet og firmaet True Energy fra Hørsholm et forsøg, der skal vise om fleksibel opladning af elbiler kan aflaste elnettet i fremtiden.

arrow Læs også: Forsøg med smart opladning af el-biler

Perspektivet er, at hvis man kan oplade de kommende mange el-biler fleksibelt, kan det måske formindske behovet for at udbygge el-nettet i forbindelse med den grønne omstilling.

En omstilling der ifølge brancheorganisationen Dansk Energi vil koste 48 milliarder kroner, hvis der kommer 1 million el-biler frem mod 2030.

- Hvis vi kan bruge nettet mere intelligent, kan vi opnå en mere effektiv grøn omstilling. I stedet for at gå ud og investere en hel del i større kapacitet på distributionsnettet, kan vi måske i helt særlige situationer udskyde opladningen af elbilerne og på den måde klare en situation med høj belastning, forklarer Jens Fossar Madsen, direktør i Radius Elnet.

Elbilejere i Furesø, Rudersdal, Hørsholm, Allerød, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, og Gladsaxe kommuner kan deltage i pilotprojektet ved at downloade True Energys app.

App'en kan i forvejen fortælle bilejeren, hvornår man kan optanke billigst og grønnest.

Den styrer, hvornår hver enkelt bil bliver opladet, og bilejeren kan aktivere en garanti for, at bilen altid er ladet op om morgenen, inden man skal bruge den.

Når Radius Elnet skal teste påvirkningen af elnettet, kan de sætte opladning af nogle af bilerne i projektet på pause, men samtidig sikres det, at bilerne bliver ladet op til tiden i forhold til hver enkelt bilejers ønsker.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?