14. december 2019
22FÆL 2019Kort_UgeaviserDa ny version
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sjællandske Medier køber 13 nordsjællandske ugeaviser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sjællandske Medier køber 13 nordsjællandske ugeaviser
Opdateret 19. november 2019 kl. 09:39
Nordsjælland - 19. november 2019 kl. 09:30
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sjællandske Medier bliver for alvor hele Sjællands mediehus, når selskabet fra 1. januar 2020 supplerer udgivelsen af sine nuværende 36 ugeaviser med yderligere 13 ugeaviser.

De nye ugeaviser ligger alle på nær en enkelt, Albertslund Posten, i Nordsjælland, hvor Sjællandske Medier i øjeblikket alene udgiver Frederiksborg Amts Avis.

Med erhvervelsen af de 13 nye ugeaviser fra Politikens Lokalaviser, bliver Sjællandske Medier den største udgiver af ugeaviser, ikke bare i Region Sjælland, som hidtil, men også i Nordsjælland og i store dele af Storkøbenhavn.

Fra Gilleleje i nord til Møn i syd vil Sjællandske Medier hver uge være i kontakt med over en million ugeavislæsere foruden de 160.000 læsere, der dagligt læser et eller flere af selskabets fire dagblade, DAGBLADET, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt og Sjællandske.

FAKTA
  • Albertslund Posten
  • Allerød Nyt
  • Det Grønne Område - i Lyngby-Tårbæk Kommune
  • Furesø Avis
  • Halsnæs Avis
  • Hillerød Posten
  • Lokalavisen Egedal
  • Lokalavisen Fredensborg
  • Lokalavisen Frederikssund
  • Rudersdal Avis
  • Ugebladet Hørsholm
  • Ugeposten Gribskov
  • Villabyerne i Gentofte Kommune
  • Dertil Erhvervsavisen, som Politikens Lokalaviser det seneste par år har udgivet i Nordsjælland, på dele af Vestegnen og i Roskilde Kommune.
Konsolidering

Sjællandske Medier ser ifølge adm. direktør Jens Nicolaisen frem til entréen på det nordsjællandske ugeavismarked i sikker forvisning om, at købet vil være med til at konsolidere Sjællandske Medier og virksomhedens solide ugeavisaktivitet. Ligesom han glæder sig over potentialet i den nordsjællandske erhvervsavis, der også indgår i købet.


- Vi overtager 13 veldrevne lokale ugeaviser og en erhvervsavis, som alle er pænt overskudsgivende, og som alle har en stærk lokal position i et område med Danmarks stærkeste købekraft, siger Jens Nicolaisen og tilføjer:


- De supplerer vores egen portefølje af økonomisk og redaktionelt sunde ugeaviser rigtig fint. Vi får samtidig gode muligheder for at skabe en endnu stærkere ugeavisforretning i kraft af den samlede markedsposition og de mange nye, kompetente medarbejdere, der nu bliver en del af Sjællandske Medier.

Med nyerhvervelsen forventer Jens Nicolaisen en berigelse af Sjællandske Mediers samlede ugeavis-portefølje. Ikke alene i form af øget omsætning og indtjening, men også en god sparring kolleger imellem, der vil bidrage til den fortsatte udvikling af ugeaviserne i såvel Nordsjælland, som på det øvrige Sjælland og ind mod København.

- Detailhandlen er udfordret i disse år, hvilket også smitter af på ugeavismarkedet. Men med købet forventer vi at kunne skabe både synergier og udvikling, der vil bidrage til at ruste alle vores ugeaviser bedst muligt til fremtiden, siger han.

Digital fremtid

Med til denne udvikling hører en styrkelse på den digitale front.
Her ser Sjællandske Mediers chefredaktør, Bente Johannessen, frem til en markant styrkelse af sn.dk i Nordsjælland.

- De nye ugeavisers redaktionelle stab vil fremover bidrage til nyhedsstrømmen på sn.dk på lige fod med journalisterne ved husets dagblade og øvrige ugeaviser, siger hun og tilføjer:

- Det vil føre til en større digital nyhedsstrøm i hverdagen, og det er vores håb, at sn.dk bliver mange nordsjællænderes foretrukne nyhedssite, som det er tilfældet på andre dele af Sjælland, hvor sn.dk har en massiv nyhedsstrøm.

Lokaljournalistikken er omdrejningspunktet

Erhvervelsen af de 13 nordsjællandske ugeaviser og den medfølgende erhvervsavis indgår således i Sjællandske Mediers strategi om at blive stærkere digitalt på såvel nyhedsformidling som kommercielt.

JP/Politikens administrerende direktør, Stig Ørskov, der er er bestyrelsesformand for Politikens Lokalaviser begrunder salget af ugeaviserne med, at konsolidering er en forudsætning for langsigtet økonomisk bæredygtighed i ugeavismarkedet. Han betegner Sjællandske Medier som det oplagte valg, når det gælder videreførelsen af de solgte ugeaviser.

- Da lokaljournalistik er selve omdrejningspunktet for Sjællandske Medier, er det oplagt, at det er netop her, konsolideringen sker, siger han.
Med de nye ugeaviser føjes omkring 100 nye medarbejdere til de godt 500 fuldtidsstillinger, der i dag er i Sjællandske Medier, foruden de mange avisbude.