14. november 2019
Hovedstadens Letbane er ved at blive anlagt. Det er blandt andet arbejdet med letbanen der gør, at S-togspassagerer mellem København og Hillerød må skifte tog i Lyngby, fordi der kun er et spor ledigt. Her modelbillede af letbanen ved Magasin i Kgs. Lyngby.
Hovedstadens Letbane er ved at blive anlagt. Det er blandt andet arbejdet med letbanen der gør, at S-togspassagerer mellem København og Hillerød må skifte tog i Lyngby, fordi der kun er et spor ledigt. Her modelbillede af letbanen ved Magasin i Kgs. Lyngby.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Regionen finder 194 mio. kroner til Letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regionen finder 194 mio. kroner til Letbanen
Nordsjælland - 27. september 2019 kl. 08:00
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Jesper Sabroe
Hovedstadens Letbane får nu tilført et trecifret millionbeløb fra Region Hovedstaden, penge som tidligere er blevet foreslået brugt på en renovering af Hillerød station.

Region Hovedstaden skal finansiere 26 procent af udgiften til at anlægge Hovedstadens Letbane, der kommer til at køre som en Ring 3 mellem Lundtofte og Ishøj. Som et led i finansieringen skal regionen allerede i år lægge 15 procent af regionens samlede betaling, hvilket svarer til 194 millioner kroner.

Og den sum tages ud af de uforbrugte midler fra Regional udvikling, fremgår det af . Penge som regionen de seneste år har haft budgetteret med, men ikke har fået brugt.

Så sent som i 2018 ansøgte Region Hovedstaden Finansministeren om lov til at kunne bruge de uforbrugte midler - cirka 200 millioner kroner, - til det store renoveringsprojekt for Hillerød station, som ellers er et af regionens højest prioriterede trafikprojekter. Men dengang fik regionen et nej fra Finansministeren til manøvren. Finansministeren skrev i sit afslag, at det handler om budgetlove, der sætter loft over regionernes samlede drifts- og anlægsudgifter, og at der ikke kan gives dispensation for disse.

Må gerne

Men hvordan kan det så være, at de samme penge gerne må bruges til at dække regionens del af betalingen til den ny Letbane?

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen oplyser, at regionens administration har kigget grundigt på det spørgsmål frem mod årets budgetforhandlinger.

- Modsat projektet omkring ombygning af Hillerød station, så er det skrevet ind i lovgivningen for letbanen, at projektet er friholdt for anlægsloftet. Vi kan også se, at Region Midtjylland allerede på lignende vis har benyttet sig af uforbrugte midler til at betale deres del af den århusianske letbane, siger hun.

Regionsrådsformanden mener, at metoden indirekte vil gavne Nordsjælland.

Sparer renterne

- Hvis ikke vi måtte bruge de uforbrugte midler fra tidligere år, så skulle vi ud at låne de 194 millioner kroner, og renterne på lånet skulle så betales fra de midler, der ellers er sat af til kollektiv trafik. Så vi undgår at skulle skære så dybt i trafikken, som vi ellers skulle have gjort. Det er rigtigt, at vi tidligere har villet bruge de samme penge til Hillerød-projektet, men den dag, det bliver aktuelt, må vi finde pengene på anden vis, siger hun og understreger,at regionens stadig vil presse på for, at projektet for Hillerød station realiseres.

- Men jeg er meget lettet over, at vi gerne må bruge de 194 mio kroner af vores egne penge. Ellers havde vi været ude i meget store udfordringer med, hvordan vi både kunne afbetale letbanen og bevare en høj standard for den øvrige kollektive trafik. Vi skal stadig have pengene op af kassen, men vi skal ikke ud at spare, siger hun.

Således er der i regionens forslag til budget for 2020 til 2023 afsat en pulje på 22 millioner kroner på det regionale udviklingsområde, som kan bruges til politiske prioriteringer.

Regional Udvikling dækker over de penge, regionen må bruge på ting som trafik, miljø og erhvevssamarbejder.