24. februar 2019
Tænk dig om før du tager og deler billeder fra ulykker, katastrofer og kriser.
Tænk dig om før du tager og deler billeder fra ulykker, katastrofer og kriser.
Foto: iMoved Studio/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Opfordring: Tænk dig om en ekstra gang før du deler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opfordring: Tænk dig om en ekstra gang før du deler
Nordsjælland - 17. januar 2019 kl. 19:49
Af Marianne Due
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vi skal blive bedre til lige at stoppe op og tænke os om en ekstra gang, inden vi deler oplysninger og billeder på sociale medier især under kriser, katastrofer og ulykker. Derfor har Beredskabsstyrelsen torsdag lanceret kampagnen »#TænkFørDuDeler.

Inspirationen kommer fra både internationale og danske hændelser, hvor rygter, fake news og halve vinde pludselig går i selvsving, fordi informationerne bliver delt og spredt.

- Flere steder i udlandet er der store problemer med, at skadelige oplysninger og historier deles og går viralt under en krise. Det er noget, vi som samfund og som offentlighed skal være meget opmærksomme på herhjemme også, siger kommunikationschef Lars Aabjerg Pedersen.

Eksemplerne stammer for eksempel fra falske vejrvarsler under orkanen Irma, der hærgede De Amerikanske Jomfruøer og fra terrorangrebet i Sverige, hvor der pludselig var meldinger om, at der var affyret skud andre steder i byen. Det var ikke tilfældet.

FAKTA
  • Tænk, før du deler eller skriver. Noget af den information kan være gavnlig – andet ikke. Når rigtig mange siger noget på samme tid, kan vigtige informationer drukne i larmen.
  • Skab overblik. Du kan være med til at give andre et bedre overblik over eksempelvis en større oversvømmelse eller væltede træer efter en storm, hvis du deler billeder eller tekst og angiver, hvor billedet er taget.
  • Del billeder med omtanke. Er folk kommet til skade omkring dig, så lad være med at tage billeder af dem. På den måde skåner du eventuelle pårørende for at opdage tilskadekomne slægtninge på sociale medier.
  • Brug hashtags. Hvis dit opslag kan være nyttigt for f.eks. at give andre overblik over situationen, så benyt de hashtags, som er oplagte, eller som andre bruger.
  • Del bekræftet information. Vær kildekritisk, inden du videreformidler, deler eller liker indhold i forbindelse med ulykker og katastrofer.
  • Bekæmp rygter. Ser du noget på sociale medier, som ikke er sandt, så stil gerne kritiske spørgsmål, men lad være med at videreformidle det.
Politiet måtte mane rygter i jorden

Det samme skete i april 2018, da elever og lærer måtte forskanse sig på VUC i Helsingør, fordi politiet havde modtaget en anmeldelse om en bevæbnet person på skolen. Under aktionen måtte politiet skrive på Twitter, at: »Der florerer pt. et rygte om, at der er løsnet skud ved VUC i Helsingør, og at en person skulle være ramt. Dette er ikke korrekt. Vi opfordrer til, at man ikke viderebringer oplysninger, der ikke er bekræftet af myndighederne«.

- Forkerte informationer kan skabe utryghed, forvirring og panik i en situation som i forvejen er højspændt, siger Lars Aabjerg Pedersen.

- Når vi lancerer kampagnen nu, så skyldes det ikke en specifik hændelse, men at denne opfordring desværre er aktuel både nu og fremadrettet. Vi så det senest ved ulykken på Storebæltsbroen, hvor der blev taget billeder. Det er måske ikke i ond hensigt, men man skal tænke på de implicerede og pårørende, ligesom det kan medvirke til at øge utrygheden, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Kampagnen består blandt andet af gode råd på Beredskabsstyrelsens hjemmeside, hashtagget #TænkFørDuDeler og en oplysningsvideo på YouTube. Informationerne bag kampagnen vil blive aktiveret med jævne mellemrum, når det er relevant at minde befolkningen om, at informationer i omløb skal være troværdige.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk