21. november 2018
- På Sjælland er vi allerede bagud på point i forhold til hovedstaden. Der er et stort behov for at forbinde Sjælland og København bedre, siger Kalundborgs 1. viceborgmester Peter Jacobsen (DF).
- På Sjælland er vi allerede bagud på point i forhold til hovedstaden. Der er et stort behov for at forbinde Sjælland og København bedre, siger Kalundborgs 1. viceborgmester Peter Jacobsen (DF).
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ø-forslag må ikke skygge for resten af Sjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ø-forslag må ikke skygge for resten af Sjælland
Nordsjælland - 17. oktober 2018 kl. 11:03
Af Team
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En række sjællandske borgmestre har betænkeligheder ved det store projekt, som statsminister Lars Løkke Rasmussen og Københavns borgmester Frank Jensen præsenterede først på måneden om en helt ny bydel med 7000 boliger og erhverv på en ny kunstig ø ud for København.

arrow Læs også: Ny by i København: - Se nu videre end Valby Bakke

Hovedanken er, at planerne ikke bør skygge for helt nødvendige infrastrukturprojekter på Sjælland, at de ikke vil ikke hjælpe på trængslen, og at der er masser af udviklingsmuligheder på tørt land på resten af Sjælland.

Således mener Michael Ziegler (K), borgmester i Høje-Taastrup Kommune, at når man udvider byen, vil det betyde, at flere mennesker skal ind og ud af København.

- Det vil øge presset på infrastrukturen i Storkøbenhavn. Derfor er det vigtigt, at projektet ikke fortrænger udviklingen af trafikken i Storkøbenhavn som for eksempel Ring 5 syd, som jo vil gavne flere kommuner og borgere uden for København og aflaste veje som Ring 3 og Ring 4, siger han

I Kalundborg har 1. viceborgmester Peter Jacobsen (DF) svært at se den højere mening med projektet.

- På Sjælland er vi allerede bagud på point i forhold til hovedstaden. Der er et stort behov for at forbinde Sjælland og København bedre, og det her løser ikke de strukturelle problemer på Sjælland. Der er nok at tage fat i, og et København-projekt er måske ikke lige det, vi har brug for. Problemerne med trængslen er ikke blevet løst og bliver kun værre år for år. Der er kæmpe udfordringer med kø på motorvejene ind til København og med at få forbedret den kollektive trafik, og det burde have første prioritet, siger han.

Også Ringsted-borgmester Henrik Hvidesten (V) mangler sammenhæng.

- Det er naturligt, at hovedstadens udvikling fortsætter. Men det skal ske i sammenhæng med mulighederne for udvikling i de øvrige dele af landet, og det synes jeg, at den nuværende regering balancerer på en god måde ved f.eks. at udflytte statslige arbejdspladser og investere i infrastruktur, siger han.

Set fra Faxe er der også mere behov for at få løst en række infrastruktur-problemer.

- Kalundborgmotorvejen, motorvejen mellem Næstved og Rønnede og derefter forlængelsen af motorvejen fra Næstved via Slagelse til Kalundborg ligger lige for. Vi er mange kommuner, som i det daglige arbejder på at øge bosætningen. Og så er det helt afgørende for mobilitet på arbejdsmarkedet, at vi får hele spor- og signalprojektet tilbage på skinner. Der skal hurtigst muligt sikres pålidelig og fremtidssikret togtrafik i vores område, så blandt andet forlængelsen af Østbanen til Roskilde ikke udskydes yderligere, siger borgmester Ole Vive (V).

Tættere på København er Marie Stærke, (S) borgmester i Køge Kommune ikke bekymret i forhold til Køge Kommunes udvikling.

- Dels ligger udviklingen af Lynetteholmen et godt stykke ude i fremtiden, og derudover har netop Køge jo nogle helt unikke muligheder, som andre byer ikke kan tilbyde. Jeg tror i virkeligheden mere på, at Køge i samspillet med Lynetteholmen kan være beviset på netop Jesper Paghs (se anden artikel her på siden, red) betoning af behovet for en udvikling både i og udenfor København, hvor du kan fastholde mobiliteten, men samtidig udbyde et bredt spektrum af boliger og muligheder for at leve i forskellige by- og landmiljøer. Men det er da rart at se, at Venstre og Lars Løkke Rasmussen endelig har fået øjnene op for hovedstaden. Det var på tide, siger Marie Stærke.

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved, mener, at en af grundene til, at så mange - især unge - flytter mod København, er, at der ikke er ordentlige forbindelser til resten af Sjælland.

- Man burde i stedet opgradere den kollektive trafik, så der er flere afgange til og fra København. Med togafgange hvert kvarter vil det være meget nemmere at komme til København fra Næstved, og det vil gøre en forskel. Flere, og bedre kollektive forbindelser på Sjælland er bedre end flere boliger i København, siger Carsten Rasmussen.

Samme holdning har Vordingborg-borgmester Mikael Smed (S)

- Det er vel samfundsøkonomisk langt mere favorabelt at sikre en god infrastruktur, så folk kan bosætte sig uden for København, men stadig komme let og hurtigt til og fra arbejde. Udflytning af arbejdspladser er et glimrende initiativ, men man kan også pendle fra Vordingborg til København. Vi har masser af plads, smuk natur og højt til himlen - og så får man et langt større rådighedsbeløb ved at bosætte sig i Vordingborg i stedet for på en dyr, kunstig ø, siger han.

arrow Borgmestre frygter ikke for ny bolig-ø
17. oktober 2018 kl. 04:12 Opdateret: kl. 15:47

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk