15. november 2019
Som det er i dag ankrer krydstogtskibene op ude i Øresund, men Helsingør Havn vil gøre det muligt for skibene at lægge til kaj i Helsingør. Foto: Allan Nørregaard
Som det er i dag ankrer krydstogtskibene op ude i Øresund, men Helsingør Havn vil gøre det muligt for skibene at lægge til kaj i Helsingør. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny kaj til krydstogtskibe giver uro før den er vedtaget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny kaj til krydstogtskibe giver uro før den er vedtaget
Nordsjælland - 12. oktober 2019 kl. 04:00
Af Andreas Norrie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et nyt kajanlæg i Helsingør Havn skal fra 2021 bringe 20 krydstogtskibe helt ind til Helsingør, så passagerer kan gå i land i stedet for at blive fragtet i små både hen over Øresund.

arrow Læs også: Starter underskriftsindsamling mod 250 mio. kr. dyr krydstogtkaj

Sådan lyder den overordnede vision for et efterhånden ikke helt nyt projekt, som modstandere nu prøver at mobilisere et folkeligt oprør imod med en underskriftsamling.

Modstanderne fremhæver problemer med både forurening fra de gigantiske krydstogskibe, uklar økonomi i projektet til 250 millioner kroner og ikke mindst manglende respekt for kulturarven i skikkelse af Kronborg, der optræder på Unescos Verdensarvsliste.

Den nye kaj skal efter planen placeres ved det nuværende opmarchområde for biler, der skal med færge til Helsingborg - og herfra vil sigtelinjerne til historiske Kronborg blive ødelagt at de tårnhøje skibe. Siger kritikerne.

Dertil kommer, at kajanlægget også skal bruges til godstransport, som vil øge trafikken på Kongevejen i Helsingør.

Omvendt fortalte havnechef Jesper Schrøder på Helsingør Kommunes budgetseminar for byrådsmedlemmenerne, at der er tale om en grøn satsning, da mere transport skal flyttes fra vej til skib af miljøhensyn de kommende år samt, at man planlægger både et landstrømsanlæg til krydstogtskibene og et moderne affaldshåndteringsanlæg.

En ny kaj vil blandt andet kræve en lokalplan, der skal vedtages af Helsingør Byråd. Medlemmer af byrådet udgør også havnens bestyrelse, da havnen er 100 procent kommunalt ejet.