22. november 2019
Kystbanen bliver bombet tilbage til 70?erne, hvis planerne om halvtimesdrift på en række kystbanestationer gennemføres, mener Anne Ehrenreich (V).
Kystbanen bliver bombet tilbage til 70?erne, hvis planerne om halvtimesdrift på en række kystbanestationer gennemføres, mener Anne Ehrenreich (V).
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kystbanen bombes tilbage til 70'erne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kystbanen bombes tilbage til 70'erne
Nordsjælland - 23. februar 2019 kl. 04:48
Af Jesper Sabroe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Man skal tilbage til 1970'erne for at finde en lige så ringe betjening af en række stationer på kystbanen, som den der bliver realiteten i 2022.

Det mener Anne Ehrenreich (V), byrådsmedlem i Hørsholm og medlem af Regionsrådet for Hovedstaden samt folketingskandidat for venstre i Nordsjælland Kristian Nørgaard Jensen.

arrow Læs også: Pendlere i oprør danner ny forening

- DSB vil fra 2022 kun vil køre med 30 minutters drift på strækningen mellem Nivå og Østerport, og myldretidstog ikke længere vil stoppe i Rungsted. Driften på den øvrige del af strækningen vil være stort set uændret. Forringelserne kobles med, at Kystbanetogene vil vende på Østerport og ikke fortsætte til lufthavnen. Det medfører, at alle passagerer, som skal videre skal skifte tog på Østerport. Eneste positive er, at man vil kunne skifte til Metrocityringen eller til S-tog, siger Kristian Nørgaard Jensen.

Hørsholm byråds Plan og Miljøudvalg fik torsdag en orientering om sidste måneds møde mellem kystbane-borgmestrene og transportminister Ole Birk Olesen (LA). Møcet kom efter at de berørte kommuner regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) har indgivet høringssvar til Transportministeren, som advarer imod forringelserne, da det vil få endnu flere til at droppe den kollektive transport og tage bilen.

- VI har ikke haft så ringe serviceniveau på Kystbanen siden 1970'erne. Og husk på at det var en tid, hvor der både kørte godstog på strækningen og der stadig var jernbanefærger, hvor passagertog skulle med færgen mellem Helsingør og Helsingborg. Det giver ikke mening, at man ikke kan gøre det bedre i dag, siger Anne Ehrenreich

For de ramte stationer: Rungsted, Vedbæk, Skodsborg og Klampenborg betyder statens plan for jernbanerne en mærkbar forringelse i dagtimerne med 33 procent færre afgange, og i myldretiden op til 66 procent færre afgange fra Rungsted station i forhold til den nuværende situation. De færre afgange kommer, når togene på kystbanen fra 2022 ikke længere fortsætter mod Sverige men kobles sammen med den sjællandske regionaltrafik. Det sker for at sikre en togdrift med færre forsinkelser.

- Det er meget omfattende forringelser for at sikre rettidigheden på Kystbanen. Vi vil opfordre alle berørte borgere langs Kystbanen til at protestere over forringelserne på Kystbanen, mener Anne Ehrenreich.

Udgangen på mødet i Hørsholms Plan- og Miljøudvalg blev, at man vil forsøge at rykke sagen politisk.

- Det giver god mening her op mod valget. Det er vores håb, at de politisk ansvarlige vil genoverveje deres beslutninger og styrke togdriften på Kystbanen. Det er det, der er brug for. Ikke det modsatte, siger Anne Ehrenreich.

Hun har sammen med formanden for udvalget, Jan Klit (K) derfor taget initiativ til en underskriftindsamling mod forringelserne. Den er allerede oprettet på www.underskriftnet.dk

- God infrastruktur og logistik er nødvendig for at man kan have en fornuftig kommune med vækst. For et bredt politisk flertal i Hørsholm er planen ikke tilfredsstillende. Og vi er parat til både at lave happenings på stationerne og stå bag en underskriftindsamling for at sende et klart og utvetydigt signal om, at det ikke er nok medet tog hver halve time, siger Jan Klit.

arrow Forvaltning: For usikkert at satse på S-tog på Kystbanen
17. april 2019 kl. 04:34 Opdateret: kl. 13:47