18. december 2017
Der er langt mellem de fossilfri kommunale køretøjer i Nordsjælland. Fem kommuner har ingen af slagsen, mens Furesø topper med 18 procent  el-biler . Fredensborg (foto) har 14%. Foto Allan Nørregaard
Der er langt mellem de fossilfri kommunale køretøjer i Nordsjælland. Fem kommuner har ingen af slagsen, mens Furesø topper med 18 procent el-biler . Fredensborg (foto) har 14%. Foto Allan Nørregaard
Foto: Lars Skov/Fotograf Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommuner svigter el-bilerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommuner svigter el-bilerne
Nordsjælland - 25. september 2017 kl. 04:00
Af Jesper Sabroe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ikke nok med at el-bilsalget har det sløjt på privatmarkedet.

Det offentlige halter også langt efter egne målsætninger, når det gælder om at omlægge vognparken væk fra benzin og diesel.

I hvert fald når det gælder de 11 nordsjællandske kommuner, skrover Frederiksborg Amts Avis.

Her havde fem kommuner i 2016 slet ingen kommunale el-biler, mens kun Furesø og Fredensborg sneg sig over de ti procent biler med enten el-, eller plug-in hybridbiler.

Det viser en rapport som Oxford research tidligere på året udarbejde for Region Hovedstaden, hvor kommunernes miljøindsats benchmarkes. Øverst i tabellen ligger Albertslund og Gladsaxe med 36 procent og 33 procent fossilfri vognpark.

Resultatet er skuffende set i lyset af, at kommunerne og regionen i 2012 sammen vedtog hovedstadsområdets første samlede klimaplan med en målsætning om, at 25 procent af den kommunale vognpark skulle være fossilfri allerede i 2015.

Det mener Jens Mandrup (SF), formand for regionens miljø- og trafikudvalg

- For mig lyder det som om kommunerne ikke helt tager det alvorligt. Selvfølgelig er det ikke lovpligt at udskifte bipakren, men tilsyneladende. Og det kan ikke kun være fordi geografien er støre i Nordsjælland. Hørsholm er jo ikke nogen stor kommune, siger han.

Halsnæs er en af de nordsjællandske nul-kommuner. Her siger borgmester Steen Hasselriis, at el-biler hidtil ikke har været rentable for kommune.

- Vi vælger at satse penge, hvor vi får størst resultat med co2-reduktion, og det er ved at energirenovere de kommunale bygninger, siger han.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk