25. marts 2019
C730019
Foto: supercykelstier.dk
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvad er en supercykelsti?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad er en supercykelsti?
Nordsjælland - 15. marts 2019 kl. 11:40
Af Marianne Due
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Supercykelstier er godt for trængslen på vejene, for klimaet og for cyklisternes sundhed. Sådan lyder argumenterne for at investere flere penge i supercykelstier. Hovedstadsregionen har i øjeblikket otte cykelstier, der har status som supercykelsti, men hvad indeholder den betegnelse egentlig? Det fortæller programleder Sidsel Birk Hjuler fra Sekretariatet for Supercykelstier mere om her:

arrow Læs også: Supercykelstier gør flere til cyklister

- Det, der er særligt ved supercykelstierne, er den regionale infrastruktur, der er tænkt sammen på tværs af kommunegrænserne. Det er jo kommunerne, der har myndighedsrollen i forhold til at anlægge cykelstier, men dette samarbejde sigter mod at skabe gode pendlerforbindelser på tværs i hovedstadsregionen, forklarer Sidsel Birk Hjuler.

FAKTA
Her er der supercykelstier:
  • Albertslund
  • Allerød
  • Farum
  • Frederikssund
  • Indre Ring
  • Ishøj
  • Ring 4
  • Værløse

Her har Vejdirektoratet bevilget penge til otte nye supercykelstier:
  • Farum - Allerødruten
  • Fasanvejsruten
  • Frederikssundruten forlængelse
  • Helsingørruten
  • Jyllingeruten
  • Københavnerruten
  • Roskilderuten
  • Ørestadsruten

Kilde: Supercykelstier.dk

Bag supercykelstierne står nemlig 23 kommuner og Region Hovedstaden, og de er blevet enige om, at arbejde efter en særlig standard, når en cykelsti skal opgraderes til supercykelsti. I øjeblikket er der otte etablerede supercykelstier, men Vejdirektoratet har bevilget penge til otte mere, og i alt er der plant 45 ruter til supercykelstikortet.

Og en supercykelstå skal leve op til fire kvalitetsmål: Tilgængelighed, Fremkommeligehed, Komfort og Tryghed/Sikkerhed.

- Tilgængelighed handler om, at supercykelstierne skal forbinde boligområder med arbejdsområder. Fremkommelighed handler om, at det skal være nemt at komme frem på cykel med færrest mulige stop og forhindringer. Når det gælder komfort, så ser vi på belægningen, og at ruten giver en god oplevelse. Tryghed og sikkerhed handler om, at det skal være forsvarligt at køre på supercykelstien, så du føler dig godt afskærmet fra bilerne, siger Sidsel Birk Hjuler.

- Hele det samarbejde bygger på en gentleman-agreement om at stile mod dette fællesskab og danne en regional infrastruktur, der er genkendelig med et logo, så cyklisterne ved, hvad de kan forvente, siger hun.

Det nuværende supercykelstier udgør 175 kilometer men visionen er, at der skal være 746 kilometer supercykelstier i 2045.