25. marts 2019
Flere motorveje til Nordsjælland. Foto Allan Nørregaard
Flere motorveje til Nordsjælland. Foto Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Glæde og skepsis over penge til nordsjællandske motorveje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Glæde og skepsis over penge til nordsjællandske motorveje
Opdateret 13. marts 2019 kl. 12:32
Nordsjælland - 13. marts 2019 kl. 11:53
Af Jesper Sabroe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Meldingen om at regeringen og DF har en forlængelse af Hillerødmotorvejen og færdiggørelsen af Frederikssundsmotorvejen med i en netop fremlagt infrastrukturplan - med byggestart i henholdsvis 2023 og 2022 - har udløst en byge af politiske kommentarer.

arrow Læs også: Søren frygter støjende motorvej: - Jeg flyttede hertil for at få ro

Mette Thiesen, spidskandidat for Nye Borgerlige i Nordsjællands Storkreds, er skeptisk og mener ikke planen er ambitiøs nok.

- I årevis har nordsjællandske folketingsmedlemmer lovet, at det nu vil blive Nordsjællands tur til at få trafikinvesteringer. Meget er blevet lovet, men intet er blevet opfyldt. Jeg tør først tro på, at Hillerødmotorvejen bliver forlænget og Frederikssundmotorvejen færdiggjort, når jeg ser gravemaskiner. Derudover savner jeg en løsning for at styrke Kystbanen og gøre den kommende Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund betalingsfri, siger hun.

Marlene Harpøse, DF, kalder det en fantastisk dag for Nordsjælland.

- Vi har arbejdet benhårdt for at det skulle lade sig gøre og endelig er det lykkedes! Nu kan vi endelig se frem til at få afviklet nogle af alle de køer der bremser væksten i Nordsjælland, kommenterer hun.

Mette Abildgaard, konservativ valgt i Nordsjælland er på alle mulige måder glad.

- Aldrig der er lavet en infrastrukturplan, der i så høj grad tilgodeser Nordsjælland. der er ikke meget tilbage på ønskesedlen. I det store hele så løser vi rigtig mange af de udfordringer, som vi gennem mange år har fået forsøgt at få løst, siger hun. Mette Abildgaard mener dog, at meget afhænger af, hvad der sker ved det kommende valg.

- Jeg tvivler på, at en rød regering vil tilslutte sig forliget - og så kan man skyde en hvis pind efter mange af de projekter, som er med i regeringens og DF's plan.

Der er stadig en kamp at kæmpe omkring mere stabil drift på Kystbanen. Men der kan man i første omgang komme langt ved at se på organisering og planlægning, siger hun

Sophie Løhde (V), innovationsminister, kaldet det en historisk dag for Nordsjælland.

- Lige så længe, jeg har været med i politik, er der blevet talt om, at det er nødvendigigt at gøre noget ved trafiktrængslen i Nordsjælland, uden at der for alvor er blevet handlet. Nu sker der endelig noget, og det er jeg som nordsjællandsk folketingsmedlem naturligvis ovenud tilfreds med. Jeg jubler faktisk. Det er kæmpe stort og viser vores vilje som regering til at prioritere Nordsjælland. Det står i grel kontrast til Socialdemokraterne, der hellere vil bruge pengene på en jernbanebro over Vejle Fjord og dermed ikke har finansiering til vejprojekterne i Nordsjælland, skriver ministeren

Hans Andersen valgt for Venstre i Nordsjælland har svært ved at få armene ned.

- Nordsjælland og jeg har kæmpet i årevis for at få motorveje helt til Frederikssund og Hillerød, siger Hans Andersen, der først og fremmest glæder sig på pendlernes vegne.

- Vi spilder alt for meget tid på at sidde i kø på vejen i stedet for at bruge tid med familien, og det skal være slut. For virksomhederne handler det om at kunne tiltrække nye medarbejdere og borgere, ikke mindst børnefamilier. Det er meget nemmere, når transporttiden er mindre og trafiksikkerheden bedre. Så det her er en meget stor dag og en kæmpe sejr for hele Nordsjælland, udtaler Hans Andersen.

arrow Trods fælles modstand: Køge kører egen Ring 5-kamp
20. marts 2019 kl. 10:03 Opdateret: kl. 10:08
arrow Landsbyer råber op mod Ring 5
18. marts 2019 kl. 13:39 Opdateret: kl. 09:46