18. november 2018
Steder som Hotel Bretagne (foto), Marienlyst Strandhotel og Fredensborg Store Kro har på de seneste år fået mere kapacitet og dermed også har mulighed for at afholde flere møder. Foto: Tommy Verting
Steder som Hotel Bretagne (foto), Marienlyst Strandhotel og Fredensborg Store Kro har på de seneste år fået mere kapacitet og dermed også har mulighed for at afholde flere møder. Foto: Tommy Verting
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flere mødeturister i Nordsjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere mødeturister i Nordsjælland
Nordsjælland - 20. oktober 2018 kl. 04:12
Af Jesper Sabroe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere erhvervsfolk vælger at holde deres møde i Nordsjælland, når de planlægger en dag ud af huset.

Fra januar til og med august i år har de fem VisitNordsjælland-kommuner haft 166.297 forretningsrelaterede overnatninger.

Det er en stigning på 23 procent. Til sammenligning så var overnatningstallet på forretningsrelaterede overnatninger i 2017 på 134.893 i samme periode - og 216.148 for hele året.

Turistorganisationen VisitNordsjælland forklarer til Frederiksborg Amts Avis, at væksten kommer af mere kapacitet, bedre faciliteter og opbakning af det lokale mødenetværk.

- Følger vi den flotte kurve bliver 2018 det bedste mødeår siden VisitNordsjællands begyndelse. Der er ingen tvivl om, at stigningen blandt andet skyldes at hoteller som f.eks. Hotel Bretagne, Marienlyst Strandhotel og Fredensborg Store Kro har fået mere kapacitet og dermed også har mulighed for at afholde flere møder. Og så har mødenetværket Unikke Mødesteder i VisitNordsjælland-regi arbejdet målrettet på at markedsføre Kongernes Nordsjælland som en mødedestination. Konkurrenter arbejder nu både på tværs af egne interesser og kommunegrænser, siger Berit Elmark, udviklingschef i VisitNordsjælland.

- Siden vi renoverede hotellet og indviede vores nye spa i starten af året, har vi kunnet mærke en stigende interesse både fra ferie, spa - og mødegæster. Gæsterne har i den grad taget både vores mødekoncept, vores nye faciliteter og omgivelser til sig, siger Charlotte Frederiksen, salg og marketingchef, Marienlyst Strandhotel.

For første gang i fem år har VisitDenmark netop udsendt en analyse om mødeturismens betydning i Danmark.

Her kan man blandt andet læse, at mødemarkedet i hele Danmark i 2017 samlet omsatte for 26 milliarder kroner baseret på et døgn forbrug på 2450 kroner mod tidligere 1950 kroner.

I Nordsjælland er det overvejende danske mødegæster, der besøger destinationen.

Hele 93 procent af de erhvervsrelaterede overnatninger skyldes danske turister, hvor kun 7 procent stammer fra internationale overnatninger.

På landsplan er der dog færre danske mødegæster, men flere internationale. To tredjedele er fortsat danske, mens en tredjedel er internationale overnatninger.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk