21. februar 2019
Udvidelsen af Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor har ikke gjort kål på bilkøerne om morgenen.
Udvidelsen af Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor har ikke gjort kål på bilkøerne om morgenen.
Foto: Lars Sandager Ramlow
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Et minut hurtigere frem efter investering på en milliard

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et minut hurtigere frem efter investering på en milliard
Opdateret 24. august 2017 kl. 10:34
Nordsjælland - 24. august 2017 kl. 04:00
Af Palle Høj
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et enkelt minut. Så meget - eller lidt - tid har bilisterne vundet efter tre års vejarbejde på Helsingørmotorvejen, når de i myldretiden om morgenen kører fra Nivå til Lyngby C. Det viser en tidsmåling fra Vejdirektoratet, skriver Frederiksborg Amts Avis.

I 2012 tog det cirka 26 minutter at køre den 19 km lange strækning i spidstimen mellem kl. 7.30 og 8.00. I 2016 var rejsetiden faldet til cirka 25 minutter. I tiden mellem de to tidsmålinger er Helsingørmotorvejen blevet udvidet fra fire til seks spor i begge retninger over en strækning på fire kilometer fra Hørsholm S til Gl. Holte. Det er en samlet investering på cirka en milliard kroner.

- I princippet har man fjernet én flaskehals mellem Hørsholm S og Gl. Holte, som så har flyttet køen udad op til den næste flaskehals mellem Hørsholm C og Hørsholm S samt ved Lyngby C, forklarer Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

I det oprindelige motorvejsprojekt indgik en udvidelse af motorvejen mellem Hørsholm C og Hørsholm S, men denne del blev der ikke fundet finansiering til.

I nordgående retning på Helsingørmotorvejen er rejsetiden til gengæld reduceret fra 12 til 8 minutter over en strækning på 12 kilometer i eftermiddagsmyldretiden kl. 16.00-16.30.

Blandt faktorer der spiller ind på rejsetiden efter udvidelsen er, at antallet af biler er øget på motorvejen, både som følge af den almindelige udvikling fra 2012 til 2016 og ved at den udvidede motorvej trækker flere biler til sig fra de nærved liggende veje.

- Da der under alle omstændigheder måtte forventes en trafikstigning fra 2012 til 2016 med stigning i trængslen til følge, har den reelle tidsbesparelse været større, siger Andreas Egense om resultatet af tidsmålingen og tilføjer:

- De realiserede rejsetidsgevinster ser ud til at være større end forventet i de oprindelige trafikberegninger.

Vejdirektoratet præsenterer i dag tidsmålingen for offentligheden.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk