13. juni 2021
Nærumbanen, der løber fra Jægersborg til Nærum, betjenes i dag af fire tog af typen RegioSprinter produceret af Siemens-Duewag i 1998. Togene blev anskaffet af det daværende Lyngby-Nærum Jernbane A/S, som købte togene kontant med midler udmøntet af staten, Københavns Amt, Lyngby-Taarbæk Kommune og Søllerød Kommune. Foto Henrik Thomsen
Nærumbanen, der løber fra Jægersborg til Nærum, betjenes i dag af fire tog af typen RegioSprinter produceret af Siemens-Duewag i 1998. Togene blev anskaffet af det daværende Lyngby-Nærum Jernbane A/S, som købte togene kontant med midler udmøntet af staten, Københavns Amt, Lyngby-Taarbæk Kommune og Søllerød Kommune. Foto Henrik Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Batteritog skal afløse diesel på Nærumbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Batteritog skal afløse diesel på Nærumbanen
Opdateret 08. maj 2021 kl. 17:01
Nordsjælland - 08. maj 2021 kl. 04:00
Af Jesper Sabroe

Togene på Nærumbanen mellem Nærum og Jægersborg står til udskiftning omkring 2025, og de nye tog bliver batteridrevne. Det har regionsrådet besluttet, og nu er en lånegaranti snart på vej til Lokaltog A/S, som skal stå for finansiering af fire nye tog til Nærumbanen - samt 14 lignende tog til en række af Lokalbanens strækninger på resten af Sjælland.

De nuværende tog på banen er produceret i 1998 og er ved at være udskiftningsmodne.

- Regionsrådet har tidligere truffet beslutningen om udskiftningen, og nu er der pengene der snart , siger trafikudvalgsformand Jens Mandrup, der forventer en vedtagelse i både forretningsudvalg og regionsrådet senere på måneden. Købet - eller nok snarere leasingen - vil være i tråd med klimaaftalerne mellem regionerne og staten om grøn omstilling

- Nærumbanen kører gennem naturskønne områder, og de nye tog vil støje mindre, hvilket også vil gavne faunaen i området, siger han.

Lokaltog A/S har gennemført en markedsdialog i august 2020 og erfaret, at volumen er en vigtig parameter i forhold til pris på de nye tog. Derfor foreslås det som en del af Lokalbanens materialstrategi, at der foretages to parallelle udbud af nye tog til både Region Hovedstaden og til Region Sjælland.

Lokaltog A/S og Movia anbefaler en materielstrategi, der indebærer indkøb af i alt 18 batteritog til erstatning af 20 dieseltog i Region Hovedstaden og til Region Sjælland. Af de 18 batteritog skal de 4 anvendes i Region Hovedstaden og 14 i Region Sjælland.

Lokaltog A/S regner med at iværksætter udbud til sommer. Processen for anskaffelse af nye tog forventes at vare 5 til 7 år.

Satsningen på batteritog til Nærumbanen følger anbefalingerne fra markedsanalysen »Nulemissionstog på lokalbanerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland«, som Rambøll gennemførte i , 2020. Her anbefaler Rambøll batteritog frem for brinttog, da batteritog vil være den mest fordelagtige teknologi at indføre, både i forhold til økonomi, forhold for kunder og personale, teknologi- og markedsmodenhed samt miljøpåvirkning.

For at oplade togenes batterier skal der etableres en kort sektion med køreledning på Nærum St., hvor toget oplades under ophold, hvilket skulle være nok til at sikre opladning i dagens køreplan. Udgifterne til anlæg af ladeinfrastrukturen er af Rambøll vurderet til 12,6 millioner kroner.

De nye tog vil få betydning for både naboer til banen og for togpassagererne. Passagererne vil altovervejende opleve en bedre komfort. De nye tog vil være mere støjsvage og være helt frie for emissioner.

Det bliver et krav i udbuddet, at der bliver mulighed for at tage cykler med, ligesom togene vil skulle overholde alle gældende krav til tilgængelighed for personer med reduceret mobilitet.

Movia regner med en årlig merudgift fra år 2026 på mellem 0,8 og 1,0 mio. kr. til at dække ydelserne for det lån, som Lokaltog A/S optager for anskaffelse af nye tog til Nærumbanen.

Hvor langt tror du Danmark når ved EM