16. november 2019
Omkring 80 erhvervsfolk og politikere var samlet for sammen at slibe de argumenter, der i sidste ende kan udløse trafikinvesteringer i Nordsjælland. Foto Kim Rasmussen
Omkring 80 erhvervsfolk og politikere var samlet for sammen at slibe de argumenter, der i sidste ende kan udløse trafikinvesteringer i Nordsjælland. Foto Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Akut brug for penge til trafikprojekter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Akut brug for penge til trafikprojekter
Nordsjælland - 30. oktober 2018 kl. 00:01
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Budskabet blev skåret ud meget tydeligt mandag på den infrastrukturkonference, som det nordsjællandske trafiknetværk holdt mandag hos Haldor Topsøe i Frederikssund. Turen er kommet til at Nordsjælland får penge til at udbygge infrastrukturen i området, lød det fra erhvervsliv, borgmestre og lokale folketingsmedlemmer. Tre projekter står øverst på listen. En færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, en forlængelse af Hillerødmotorvejen helt til Hillerød - og bedre service med langt flere tog til tiden på Kystbanen.

arrow Læs også: Motorvej topper hitliste

- Behovet understreges for eksempel af, at bilpendlere i Frederikssund i dag bruger flere timer end noget andet sted i landet på at holde i kø, sagde folketingsmedlem Hans Andersen, der for et par års siden sammen med Nick Hækkerup (S) og Marlene Harpsøe (DF) tog initiativet til den et tværpolitisk netværk.

Oplæg fra lokale erhvervsfolk understregede alle, at behovet er akut.

- Hvis infrastrukturen ikke er på plads, kan vi ikke udvide vores produktion i Frederikssund, sagde Kim Saaby Hedegaard, group vice president i Haldor Topsøe. Dels producerer virksomheden cirka 30.000 tons katalysatorer årligt i Frederikssund, som skal eksporteres, dels skal medarbejdere til og fra arbejde. Og transporttiden er lang, hvis man er akademiker i København, som overvejer - eller har - job i Frederikssund.

Direktør Peter Bo Andersen, paraplyorganisationen Frederikssund Erhverv, der var dagens ordstyre, supplerede, at en række internationale virksomheder har placeret sig i Frederikssund - eller skal til at overveje udvidelser - og at de har haft tiltro til, at når nu der blev vedtaget en anlægslov i 2009, så kom der nok også en motorvej.

- Det er alvor for vores erhvervsliv. Erhvervslivet sagde samlet ja til den noget specielle løsning med brugerbetaling på den ny bro over fjorden - men med den klare forventning, at der ville komme en motorvej. Nu får vi en firsporet bro, der munder ud i en tosporet landevej.

Og problemet er ikke blot i Frederikssund, understregede HR-direktør Michael Almer, fra virksomheden Foss i Hillerød.

- Vi skal sikre os, at vi får fat i og kan fastholde medarbejdere. Lige nu er vi 600 medarbejdere i Hillerød, og næste år åbner vi en ny bygning med plads til 400. Så vi planlægger at vokse i Hillerød, hvor vi både forsker og har størstedelen af vores produktion. Vi skal kunne tiltrække dygtige forskere, ingeniører og andre akademikere. Motorvejen kan binde København og Hillerød sammen. Der er i dag i Danmark cirka 2 millioner personbiler, det er dobbelt så mange, som da motorvejen blev bygget op til Allerød. Vi kan mærke det, når vi skal ansætte folk. Transporten fylder meget for ansøgerne og transporttid er blevet et afgørende parameter for folk.

arrow De bor ved ny motorvej: Hvorfor skal vi finde os i mere støj?
31. oktober 2018 kl. 05:10 Opdateret: kl. 22:51
arrow Trafiknetværk vil have motorveje
20. oktober 2018 kl. 07:14 Opdateret: kl. 18:08
arrow Motorvejsnaboer ønsker mere støjvold
29. september 2018 kl. 10:38 Opdateret: kl. 10:38