19. november 2018
Regeringen fokuserer for snævert på København med boligplanerne »Lynetteholmen«. Der ef flere alternativer til Lynette projektet, som blev præsenteret tidligere på måneden, mener arkitekt Peter Pagh. Visualisering: By og Havn
Regeringen fokuserer for snævert på København med boligplanerne »Lynetteholmen«. Der ef flere alternativer til Lynette projektet, som blev præsenteret tidligere på måneden, mener arkitekt Peter Pagh. Visualisering: By og Havn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny by i København: - Se nu videre end Valby Bakke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny by i København: - Se nu videre end Valby Bakke
Nordsjælland - 17. oktober 2018 kl. 11:03
Af Palle Høj
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hovedstadens problemer løses ikke ved at opføre boligprojektet Lynetteholmen med plads til 35.000 indbyggere og et tilsvarende antal arbejdspladser i samme område.

arrow Læs også: Ø-forslag må ikke skygge for resten af Sjælland

- Man bør i stedet fokusere på en sammenhængende planlægning for hele hovedstadsområdet - for hele landet - og investere de nødvendige milliarder i den fornødne infrastruktur.

Sådan siger Jesper Pagh, forsker og underviser på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, KADK, Arkitektskolen og fhv. direktør i Arkitektforeningen.

Han fremhæver, at en udvikling med stor fordel kan ske både omkring Ring 3 i Storkøbenhavn og videre ud i »fingrene« i retning af Nordsjælland og det øvrige Sjælland.

I Hillerød er flere store boligområder undervejs i disse år, mens Frederikssund igen er ved at få luft under den nye by Vinge med statens tilsagn om at bygge en ny S-station i den kommende by.

Dertil ligger Roskilde, Trekroner, Hedehusene og Taastrup ganske tæt på København, og i Køge er indtil flere nye byområder under udvikling.

- Syd og vest herfor, hele vejen til Næstved og Vordingborg, ville man ikke tage skade af at blive knyttet tættere til hovedstaden, og med den tidligere foreslåede timeplan for den nationale togtrafik vil landets fire største byer også kunne blive knyttet tæt sammen, siger Jesper Pagh.

I en sammenhængen lands- og regionsplanlægning må man se på, hvad der mest fordelagtigt lokaliseres hvor, så en del af det pres, der er på København i disse år, det kan lettes og fordeles over hele landet, mener Jesper Pagh, der har blandet sig i den offentlige debat, siden regeringen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen sammen med Københavns overborgmester Frank Jensen (S) præsenterede de fælles visioner for en udbygning af København med Lynetteholmen på en kunstig ø.

Formålet med Lynetteholmen er at fremtidssikre København med flere boliger til nye tilflyttere, bedre fremkommelighed og infrastruktur i form af en havnetunnel og en ny metrostrækning samt en klimasikring af København.

Jesper Pagh ser også et stærk politisk motiv i den nyligt præsenterede vision.

- I en årrække har det været politisk opportunt at have provinsens behov i højsædet. Nu ser det ud til, at pendulet er ved at svinge den anden vej igen, og hovedstaden skal »op i gear«, som der bliver sagt. Lynetteholmen vidner imidlertid om et fortsat snævert fokus på det ene eller det andet, har Jesper Pagh gjort gældende i et indlæg på platformen Politiken Byrum.

arrow Borgmestre frygter ikke for ny bolig-ø
17. oktober 2018 kl. 04:12 Opdateret: kl. 15:47

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk