23. maj 2019
Det bliver de gamle ME-lokomotiver, der skal trække dobbeltdækkerne på Danmarks første højhastighedsbane. Dermed bliver der ikke mange minutter at spare for pendlerne mellem Næstved og København. Foto: René Strandbygaard
Det bliver de gamle ME-lokomotiver, der skal trække dobbeltdækkerne på Danmarks første højhastighedsbane. Dermed bliver der ikke mange minutter at spare for pendlerne mellem Næstved og København. Foto: René Strandbygaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Transportministeren skyder drøm om togtur på 34 minutter til København ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportministeren skyder drøm om togtur på 34 minutter til København ned
Opdateret 06. september 2018 kl. 12:40
Næstved - 06. september 2018 kl. 12:03
Af Kim Palm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fra Næstved til Københavns Hovedbanegård på 34 minutter.

arrow Læs også: Kæmpesaks klipper Næstved midt over

Sådan lød løftet, da Banedanmark og Femern Bælt præsenterede det storstilede baneprojekt, der skulle bringe sydsjællandske togpendlerne ind mod arbejdspladserne i Hovedstaden i en mægtig fart.

Men tidsplanen holder ikke, lyder det i et skriftligt svar fra Transportminister Ole Birk Olesen til forgængeren Magnus Heunicke (S).

Nu hedder tidsscenariet i stedet 39 minutter, når strækningen bliver fuldt elektrificeret og de nye el-lokomotiver kobles foran dobbeltdækkerne.

- Den oplyste rejsetid på 39 minutter mellem Næstved og København baserer sig på kørsel via ruten Ringsted - Køge og med ét stop undervejs. Det helt præcise minuttal må dog tages med et vist forhold, da det bl.a. har sammenhæng med køreplanerne og de krav til standsninger, som måtte fremgå af den fremtidige DSB kontrakt, hedder det i svaret fra Transportministeren.

De 34 minutters transporttid bliver først aktuelt ved indvielsen af Femern Bælt-tunnellen. Og det har lange udsigter.

Allerede næste år har de hårdt prøvede pendlere dog udsigt til forbedringer. Det sker når den nye højhastighedsbane mellem Ringsted og København over Køge tages i brug. Men selv om jernbanen bygges til hastigheder på op til 250 kilometer i timen, så venter DSB fortsat på afløserne for de dieseldrevne ME-lokomotiver, da de 26 nye el-lokomotiver, som DSB har bestilt er forsinket.

Hurtigste transporttid bliver dermed 46 minutter - trods alt lidt af en forbedring i forhold til i dag, hvor det i heldigste fald tager en time mellem Næstved og København H.

arrow Overblik: Hvornår kommer nye, milliard-dyre el-tog på skinner?
20. juni 2018 kl. 17:15 Opdateret: kl. 12:12
Nyhedsbrevet for Sjællandske Næstved / Ugeavisen Næstved/ Søndagsavisen Sydsjælland
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 06.00
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk