29. juli 2021
Scenen er sat: Det gule Rynkeby-tog kører gennem champagne-området med udsigt til vinstokke.
gallery icon

Se billedserie

Scenen er sat: Det gule Rynkeby-tog kører gennem champagne-området med udsigt til vinstokke.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Team Rynkeby har ruten klar: Til Paris gennem Champagne-området

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Team Rynkeby har ruten klar: Til Paris gennem Champagne-området
Næstved - 13. februar 2020 kl. 19:24
Af Mogens Lorentzen

De professionelle cykelstjerner Bjarne Riis og Jakob Fuglsang har været der. Og nu kommer rytterne fra Team Rynkeby Storstrøm.

arrow Læs også: Raske børn løber for syge børn - men hver for sig

Til sommer skal de lokale rynker bestige de ikoniske tinder Mur de Huy i Belgien og hollandske Cauberg. Ruter som hver er bare godt en kilometer, men med stigninger på over 12 procent. Udfordringer, der kan få pulsen op og syren ned i benene. Begge stigninger er med i de klassiske cykelløb - og i Tour de France.

Det er Henrik Skovly, der har sat ruten. Til daglig er han bankchef i Sydbanks afdeling i Næstved. Men på sjette år er han også en væsentlig del af Team Rynkeby Storstrøm. Med titel af ruteansvarlig og vicekaptajn har han siden september arbejdet med den rute, som de 43 ryttere på det lokale Rynkeby-hold skal følge til sommer.

Opgaven er klar: Planlæg en rute fra Næstved til Paris. Ikke nødvendigvis den hurtigste og mest direkte vej.

- Det skal være en spændende tur, som deltagerne vil huske tilbage på. Det handler ikke bare om hurtig transport fra Næstved til Paris. Vi skal huske andet end nogle bakker og hullede belgiske veje, siger den 43-årige Henrik Skovly.

Ruten er klar

Rynkeby-ruten for Næstved-holdet er næsten færdig. Henrik Skovly har på computeren via Google gennemgået stort set samtlige 1.350 kilometer. De 453 kilometer er i Tyskland, og her ligger ruten helt fast. Rytterne skal køre på 274 forskellige veje. Alt godkendt af de tyske vejmyndigheder. Den tyske grundighed fornægter sig ikke.

- Tyskland kræver en detaljeret rute. Og den er nu på plads. Fordelen er, at tyskerne fortæller mig, hvis der er vejarbejder og omkørsler. I hverken Holland, Belgien eller Frankrig skal vores rute godkendes på forhånd. Og det handler ikke kun om at finde en rute, hvor der kan cykles. Der skal også være plads til følgebilerne. Og vi skal finde velegnede arealer til depoter. Helst med toiletter og mulighed for skygge, hvis det er varmt. Eller tørvejr, når det regner, siger Henrik Skovly.

Forbi krigskirkegård

Arbejdet med ruten startede i september, hvor han sammen med kaptajn Mikael Kastrup Hansen og den øvrige styregruppe fastlagde rammerne for 2020-ruten. Mur de Huy og champagne-området er nogle af højdepunkterne for dette års tur, som også omfatter hele tre sejlture. Rødby-Puttgarden samt sejlads på floderne Weser og Elben. I Holland går ruten gennem historiske Arnhem, kendt fra anden verdenskrig. Og Rynkeby-truppen kører forbi en kirkegård, hvor flere tusinde allierede soldater er begravet.

Den samlede distance er på 1.350 kilometer med 8.500 højdemeter. Sammen med Ørslev Rejser har Henrik Skovly udpeget hotellerne. De daglige etaper på den ni dage lange tur er på mellem 210 og 140 kilometer. Kortest, hvor der også er stigninger.

Alle skal op ad Huy

- Der er oceaner af muligheder for at køre til Paris. Men jeg synes, at Mur de Huy skal være en del af ruten. Den bakke er forbundet med Rynkeby. Alle skal op af den bakke - på en eller anden måde. Og det er i orden, at nogle går. Vi skal bare alle op, siger Henrik Skovly, der flere gange har været bjergkongen på Rynkeby-holdet med base i Næstved.

Mur de Huy kaldes verdens længste kilometer.

Champagne-tur

Sidste år var turen gennem det franske champagne-område helt fantastisk. En så stor oplevelse, at Henrik Skovly igen har lagt ruten gennem samme område. Og der satses som sidste år på et besøg hos en champagnebonde.

- Alle husker sidste års tur gennem champagne-området. Vi havde vejret med os, og det var så meget anderledes at køre blandt vinstokke, og gennem de små franske landsbyer. Og så var den sidste lange etape på turen. Derfor blev turen noget særligt. En oplevelse, som jeg gerne vil gentage til sommer, siger Henrik Skovly.

Afgang fra Axeltorv

Team Rynkeby Storstrøm består af 43 ryttere og 10 servicefolk.

Turen starter fredag den 3. juli. Der bliver afgang fra Axeltorv i forbindelse med City-natten. Som sædvanligt er den cykelglade borgmester Carsten Rasmussen i spidsen for afgangs-paraden gennem byen. I år uden ledsagelse af gule balloner, som sidste år gav stor opmærksomhed om Rynjkeby-projektet, der har som hovedformål at samle penge til kræftsyge børn.

Første etape går til Rødby, hvor der overnattes. Og tidligt lørdag morgen sejles til Tyskland, hvor turens længste etape - over 200 kilometer på flad vej - venter.

En uge senere lørdag den 11. juli kører alle Team Rynkeby-holdene ind i Paris.

arrow Team Rynkeby får støtte til Danmark rundt
21. april 2020 kl. 21:20 Opdateret: kl. 18:31
arrow Team Rynkeby satser på at køre Danmark Rundt
20. april 2020 kl. 20:20 Opdateret: kl. 10:18
arrow Team Rynkeby fastholder sommerens cykeltur til Paris
26. marts 2020 kl. 10:29 Opdateret: kl. 11:02
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk