21. juni 2021
Henrik Neumann har været i taxabranchen i 24 år. Konkurrencen er hård, og direktøren for Næstved Taxa har set mange lokale selskaber blive opkøbt. Med sejren i udbuddet håber Henrik Neumann, at Næstveds borgere fortsat kan bestille en lokal taxa.Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Henrik Neumann har været i taxabranchen i 24 år. Konkurrencen er hård, og direktøren for Næstved Taxa har set mange lokale selskaber blive opkøbt. Med sejren i udbuddet håber Henrik Neumann, at Næstveds borgere fortsat kan bestille en lokal taxa.Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Taxaselskab reddet på målstregen: Vinder efterårets skolekørsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Taxaselskab reddet på målstregen: Vinder efterårets skolekørsel
Næstved - 07. maj 2021 kl. 08:38
Af Jeppe Sahlholdt Christensen

Taxabranchen har været i knæ siden nedlukningen af samfundet, og det har påvirket vognmændene hårdt. Der har været meget langt mellem turene, og chaufførerne har svært ved at køre deres løn hjem.

arrow Læs også: På jagt efter den næste elev

Men taxaselskaberne har haft en livlinje i kommunernes kørselsordninger. Indtil nu har Næstved Taxa stået for meget skolekørsel i byen, men det blev der sået tvivl om, da ordningen kom i udbud tidligere på året.

- Der plejer at være liv og glade dage i Næstved, og store dele af vores indkomst kommer normalt fra nattelivet. Det har været et horribelt år for os, siger Henrik Neumann, der er direktør i Næstved Taxa.

Han sidder bag rattet i sin sølvfarvede Mercedes-Benz med gennemsigtig plastikafskærmning om til bagsædet.

- For et år siden var vi helt nede på ti procent af vores normale indkomst. Heldigvis kunne vi kører elever i skole, og vi havde ikke overlevet ellers, siger han.

Næstved Taxa har på et år mistet ti biler. Ni vognmænd har enten skiftet branche eller gået på pension, og omkring nytår fik vognmændene en trist nyhed.

Taxavognmand siden 1981, Erik Gunborg Olsen, blev alvorligt syg med corona, og lørdag den 23. januar kunne kroppen ikke mere. Han døde 75 år gammel.

- Det har været enormt barskt. Et mørkt år. Erik skulle gå på pension til sommer, og vi savner ham, siger Henrik Neumann.

Afgørende uge

I denne uge faldt afgørelsen for de konkurrence selskaber, som har budt ind på opgaven. Henrik Neumann kunne ånde lettet op, og tidligere på ugen skrev han under på en kontrakt om seks delaftaler ud af ni mulige. HB Care, som specialiserer sig i at køre visiteret kørsel til kommuner, vandt to delaftaler, og Dantaxi vandt en enkelt delaftale.

Næstved Taxa er dermed fortsat hovedleverandør på skolekørslen i Næstved Kommune med mindst cirka 35 biler fra den 1. oktober i år.

Delaftalerne varierer lidt i størrelse og travlhed. Men de sikrer, at der er fast arbejde for de vognmænd og chauffører, som er ansat i Næstved Taxa.

- Det betyder, at der kommer smør på brødet for chaufførerne. Vi kan overleve det her, og der er lys forude. Genåbningen af barerne betyder også flere natteture, så det giver nogle tiltrængte indtægter, siger Henrik Neumann.

Alternativet havde været at kaste håndklædet i ringen og sælge selskabet til et af de større selskaber, fortæller Henrik Neumann.

- Det havde været bittert at give op. Vi har altid gået sammen om at drive det her i Næstved. Vi kender de lokale, og de kender os. Man kan sammenligne os lidt med en andelsmølle, som bønderne gik sammen om at drive i gamle dage, siger Henrik Neumann.

Lokalt sammenhold

Næstved Taxa blev grundlagt af 15 vognmænd i 1942, da Danmark var besat af Nazityskland. Siden har landet ikke oplevet en større krise og nu - 79 år senere - var coronakrisen tæt på at tage livet af det lokale taxaselskab.

I mange år havde selskabet central på Ringstedgade, men i 2008 blev pladsen for trang, og man flyttede ud til kanalen i Næstved. I 2017 fejrede selskabet 75 års jubilæum, og det er ifølge Henrik Neumann vigtigt for lokalsamfundet, at taxakørslen fortsat styres af lokale kræfter.

- Vi kender området, vi har kørt de gamle damer til frisøren, så håret stadig sidder i vinden, og det er de samme mennesker, som tager telefonen, som du møder i supermarkedet, siger han.

Nu er der lys forude for Næstveds lokale taxaselskab, som ikke bliver opkøbt lige foreløbigt. Med den yderligere genåbning skal Henrik Neumann nok få masser af ture i sin Mercedes-Benz.

Og de ti vogne, som selskabet har mistet det sidste år, skal nok vende tilbage på vejene igen, håber Henrik Neumann. Ligesom den gamle andelsmølle, som Henrik Neumann sammenligner sit selskab med, afhænger økonomien af, at der er nogle kollegaer til at betale de samlede omkostninger.

Hvis halvdelen af vognene forsvinder, bliver det dobbelt så dyrt for de vognmænd, der stadig er en del af selskabet, fortæller Henrik Neumann.

- Jeg glæder mig bare til at få nogle savnede kollegaer tilbage, og så igen at kunne køre nogle fulde unge mennesker hjem om natten i løbet af sommeren - i hvert fald på papiret, lyder det efterrationaliserende.

arrow Klik dig frem til en vellykket tur i byen
07. maj 2021 kl. 19:14 Opdateret: kl. 19:14
arrow Vinder stort udbud om skolekørsel
07. maj 2021 kl. 04:45 Opdateret: kl. 17:00
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk