12. december 2018
Pilotprojektet er opstået efter et regeringsudspil, som justitsminister Søren Pape Poulsen (K) stod bag i oktober. Han er her fotograferet sammen med politiets Allan Holm, som er ansvarlig for projektet i det sydsjællandske og på Lolland og Falster.
Pilotprojektet er opstået efter et regeringsudspil, som justitsminister Søren Pape Poulsen (K) stod bag i oktober. Han er her fotograferet sammen med politiets Allan Holm, som er ansvarlig for projektet i det sydsjællandske og på Lolland og Falster.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sydsjællandsk politi i pilotprojekt: Ring til en borgerrådgiver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sydsjællandsk politi i pilotprojekt: Ring til en borgerrådgiver
Opdateret 04. december 2018 kl. 09:07
Næstved - 04. december 2018 kl. 09:04
Af Esben Thoby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mandag lancerede Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi et nyt telefonnummer, som borgere kan henvende sig på for rådgivning og vejledning.

arrow Læs også: Pape vil sende flere betjente tættere på borgerne

Telefonen vil blive besvaret af en borgerrådgiver og er tiltænkt henvendelser, som ikke passer til telefon 114 eller 112, som er for de akutte henvendelser.

Hvis henvendelsen er mere kompleks, kan man nu ringe direkte til 5166 4750. Borgerrådgiveren tager sig tid til at give den bedste information og vejledning, og hvis borgerrådgiveren alligevel kommer til kort, kan han eller hun vælge at ringe tilbage til borgeren, når de har haft mulighed for at undersøge sagen nærmere.

- Det er et pilotprojekt, som vi har startet op i samarbejde med Rigspolitiet på baggrund af regeringens udspil »Nærhed og tryghed«. Det samme gør man i Midt- og Vestjyllands Politi, men på en lidt anden måde. Om et halvt år skal vi evaluere og se, hvad der virker bedst, og hvordan vi får størst værdi, fortæller vicepolitiinspektør Allan Holm.

Vicepolitiinspektøren fortæller, at politiet ikke har noget tal for, hvor mange henvendelser de regner med at få i løbet af de næste seks måneder.

- Det er meget svært at sige. Henvendelserne kan også være af vidt forskellig karakter - nogle vil kunne løses med det samme, mens andre kræver mere tid, hvor vi måske skal ud og tale med andre myndigheder, siger Allan Holm.

Af eksempler på, hvad borgerrådgiveren kan hjælpe med, nævnes det tilfælde, hvor man har været vidne til en ulykke og gerne vil have en opfølgende samtale med politiet, eller hvis man er offer i en sag, hvor en kontaktperson endnu ikke er udpeget.

- Det kan også være andre problemer i lokalområdet, som kræver politiets indsats, men som ikke er akutte, supplerer Allan Holm.

Telefonen kommer til at være bemandet alle hverdage fra klokken 8 til 16 - torsdag dog helt til klokken 23.

arrow Politisk enighed om at flytte betjente ud i nærområder
21. august 2018 kl. 16:08 Opdateret: kl. 16:10
arrow Konservative kræver yderligere 600 politibetjente
16. august 2018 kl. 06:51 Opdateret: kl. 06:52

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk