15. november 2018
Der opstår en magisk stemning, når Thomas Kluge sætter sig ned og maler et portræt. Fotos: Jens Wollesen
gallery icon

Se billedserie

Der opstår en magisk stemning, når Thomas Kluge sætter sig ned og maler et portræt. Fotos: Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne fra atelieret: Portrætmaleren Thomas Kluge maler mod drømmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billederne fra atelieret: Portrætmaleren Thomas Kluge maler mod drømmen
Næstved - 14. juli 2018 kl. 12:12
Af Anna C. Møhl
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Som dreng var han en ganske habil fodboldspiller i Tybjerg United. Nu er han en landskendt portrætmaler.

arrow Læs også: Kendt portrætmaler i spidsen for kommende udstilling på Koldinghus

Thomas Kluge er navnet.
På cv'et er blandt andet portrætter af dronning Margrethe, kongefamilien, Anders Fogh Rasmussen, borgmestre og i det hele taget samfundets magtelite.

Lidt rockstjernestatus har Thomas Kluge da også. Med sin hårpisk og karakteristiske hat, er han én man vender sig om efter på gaden. Han er kendt - ikke kun på de bonede gulve, men også i supermarkedskøen.

Portrætmaleren er flyttet fra Korsør til Næstved med sin familie. Hans hustru, præsten Anna Helleberg Kluge, er tiltrådt som provst, og hele familien er rykket ind i en stor præstebolig. Thomas Kluge viser vej ind i sin hule. Et lyst og stemningsmættet kælderrum, hvor han sætter sig ned og maler videre på en borgmesterkæde, der har siddet om halsen på Odenses tidligere borgmester Anker Boye. Portrættet er bestilt af Odense Kommune.

Der er ikke så mange dikkedarer i det midlertidige atelier. Væggene er hvidkalkede og kunstbøger om renæssancekunst tårner sig op.

På en iPad kigger portrætmaleren på fotos af Anker Boye, så han i vanlig Kluge-stil kan få enhver detalje med på lærredet.

Ligesom dengang han malede dronning Margrethe i galla med elefantorden. Billedet hænger i festsalen på Herlufsholm Skole - når det ikke er udlånt. Og det er det ofte.

Dronningens kommentar til det officielle portræt var: »Hold da op, jeg ser jo ud som om jeg har spist børn til morgenmad«.

- Det er svært at bevare sin integritet, når man skal portrættere nogen. De vil jo gerne tage sig ud fra deres bedste side. Når jeg maler så detaljeret, er det svært at vide, hvornår jeg skal stoppe, siger Thomas Kluge.

Mange malere bruger naturligt lys i deres atelierer. Men ikke Thomas Kluge.

To arkitektlamper skinner brutalt på Anker Boye.

- Jeg vil selv styre mit lys, så jeg bruger lamper. Med den måde jeg arbejder på, er det svært at bruge dagslys, siger han.

Og arbejder videre med små, men uhyrlig vigtige detaljer i Boyes borgmesterkæde.

Kluges drøm er at male paven.
Ikke personen, men institutionen paven.

- Behovet for mit billede skal være der. Jeg vil ikke bare lave det for at kunne sige, at jeg har malet paven. Vatikanet skal få øje på de kvaliteter mine billeder har og som de kan få gavn af. Det er jo ikke en plakat af en rockstjerne. Det er historiens vingesus jeg vil male, siger han.

Der er foreløbig ingen aftale om, at Thomas Kluge skal mødes med paven, men han arbejder på sagen.

Thomas Kluge er nået dertil i livet, hvor han har lagt et årelangt nærmest had til Kunstakademiet bag sig.

Tre gange søgte han ind på akademiet og blev afvist hver gang.

Kluge havde svært ved at tilgive, at hans talent ikke blev anerkendt. Han malede og malede, og så kom anerkendelsen. Måske på trods af kulturpasnassets mangel på anerkendelse. »Mens vi venter« er da også titlen på det billede, der gav ham hans gennembrud som kunstmaler, da det blev optaget og udstillet på Charlottenborgs forårsudstilling et i 1994.

Skæbnens ironi ville, at han i 2007 blev bedt om at male Else Marie Bukdahl. Hende, der som daværende rektor på Kunstakademiet, stod som symbolet på kulturinstitutionen, der ikke én, men tre gange gav Thomas Kluge afslag.

- Dengang syntes jeg, at hun blokerede for min vej til Akademiet. Jeg udfordrede min egen paranoia og blev faktisk ret besnæret over, at jeg blev bedt om at male hende. Jeg opfattede hende som Djævlen, men jeg tog fejl. Jeg lærte jo at holde af hende, siger Kluge.

Thomas Kluge er inspireret af renæssancemalere som hollandske Jan van Eyck, der malede minutiøs detaljerealisme med symbolsk indhold.

Inspirationen ses blandt andet i portrættet af Anders Fogh Rasmussen, der sidder med Romtraktaten foran sig. Eller portrættet af Næstveds tidligere borgmester Henning Jensen, som holder godt fat om et landkort over alle de kommuner, der kom under bykongens vinger efter kommunesammenlægningen i 2007.

- For mig er et portræt brugskunst, siger han.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk