23. juni 2021
Tina Renneberg, SFO leder på Susåskolen (tv.) og områdeleder i dagtilbud Nord Bettina Dyrvig glæder sig over samarbejdet og håber, børnene får glæde af, at der fremover bliver mere fokus på hverdagsfærdigheder i både dagtilbud og indskoling. Fotos: Mia Than West
gallery icon

Se billedserie

Tina Renneberg, SFO leder på Susåskolen (tv.) og områdeleder i dagtilbud Nord Bettina Dyrvig glæder sig over samarbejdet og håber, børnene får glæde af, at der fremover bliver mere fokus på hverdagsfærdigheder i både dagtilbud og indskoling. Fotos: Mia Than West
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Samarbejde mellem dagtilbud og skole skal give børnene kompetencer for livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Samarbejde mellem dagtilbud og skole skal give børnene kompetencer for livet
Næstved - 29. april 2021 kl. 10:30
Af Mia Than West

Hvordan er det lige, man lærer sit barn at blive selvhjulpent eller at kunne tackle modstand? Og hvordan bliver man en god kammerat og lærer at koncentrere sig?

arrow Læs også: Hvem skal lære ordblinde børn at læse?

Som forælder vil man det bedste for sine børn og give dem de bedste muligheder og færdigheder til at kunne klare sig godt i livet. Men det er ikke altid lige nemt at navigere rundt i en verden fuld af forventninger og indtryk.

Et nyt brobygningssamarbejde mellem Susåskolen og dagtilbudsområde Nord i Næstved Kommune skal fremover være med til at gøre det lidt lettere og styrke samarbejdet på tværs.

Nyttige kompetencer

Susåskolen og dagtilbudsområde Nord har i fællesskab fået udarbejdet materiale bestående af en folder, syv plakater og postkort, der skal være med til at understøtte kompetencer til forskellige »godt at kunne« færdigheder.

Materialet beskriver syv kompetencer - såkaldte dannelseskompetencer, som det hedder i fagsprog - der vurderes at være vigtige at kunne som stort børnehavebarn eller lille skolebarn.

- Et væsentligt fundament for læring er at have nogle af de mest grundlæggende hverdagsfærdigheder på plads. Det kan være at tage sit eget tøj på, udsætte sine behov eller være en god ven. Det er de hverdagskompetencer, som sker hele tiden, forklarer områdeleder i dagtilbudsområde Nord, Bettina Dyrvig.

Artiklen fortsætter under billedet.

Materialet er klar. Folder, plakater og postkort, der giver forældre gode råd til, hvordan barnet eksempelvis bliver en god kammerat eller en del af et fællesskab.

- Vi er glade for, at dannelse er et begreb, man er begyndt at sætte fokus på igen. Det er nyttige kompetencer for at være en del af et fællesskab, supplerer Tina Renneberg, der er SFO leder på Susåskolen.

Fokus på forældre

Målgruppen er de tre til niårige børn. Materialet er tiltænkt forældrene og uddeles ved opstart i børnehaven.

- Vi har indskrænket det til, at det er samarbejdet med forældrene, der er det primære. Forældrene har den største betydning for udviklingen af børnenes kompetencer. Det er de voksne, der skal lære børnene dannelseskompetencerne, forklarer Tina Renneberg.

- I sidste instans handler det om, at børnene skal mestre det. Det er kompetencer for livet, konstaterer Bettina Dyrvig.

Godt samarbejde

Nogle børn er vedholdende i deres forsøg på at lære nye ting, mens andre giver op. For Bettina Dyrvig og Tina Renneberg er genkendeligheden for børnene vigtig, og derfor arbejdes der med samme materiale i både dagtilbud og skole.

Idéen er, at det anvendes som brobygning fra børnehave til skole - men også, at der kan arbejdes med materialet og dannelseskompetencerne, når børnene er startet i skole.

- Et godt samarbejde mellem skole og dagtilbud er med til at give børnene de bedste muligheder i skiftet fra børnehave til skole. Det at tåle modgang eller modstand er ikke noget, man bare skal kunne i børnehaven, men resten af livet, siger Tina Renneberg.

- Vi har fået et super godt afsæt for at samarbejde. Når vi samarbejder, så når vi bare længst, fordi vi kender hinanden. Det ved vi, supplerer områdeleder Bettina Dyrvig.

Ikke en løftet pegefinger

Brobygningssamarbejdet startede med en drøftelse af, hvad skoleparathed er for en størrelse. Siden har arbejdsgruppen - bestående af medarbejdere i både dagtilbud og skole - udpeget de kompetencer, de mener er vigtige for børnene at kunne, når de skal videre i livet.

I folderen beskrives kort, hvorfor den enkelte kompetence er vigtig, og der er forældretips til, hvordan man kan øve kompetencen derhjemme.

- Det er vigtigt for os, at det ikke bliver opfattet som en løftet pegefinger. Det er gode råd og tips til forældrene, fastslår Tina Renneberg.

Materialet blev udleveret første gang i forbindelse med indskrivning til Susåskolen tilbage i oktober. Meningen er, at folderen fremover uddeles til forældrene og tages op på forældremøder og indskolingsmøder i både dagtilbud og skole.

Bettina Dyrvig og Tina Renneberg har arbejdet målrettet med projektet i to år. Processen er blevet forsinket på grund af corona og er først nu for alvor ved at blive implementeret.

En drøm at udvide

Håbet er, at projektet kan være med til at inspirere andre dagtilbud og skoler i Næstved Kommune - og at de på sigt kan udvide målgruppen.

- Fokus er på de tre til niårige. Vi har en drøm om at få de 0 til 3-årige med og de 10 til 16-årige. Nu prøver vi det her for at se, om vi rammer målgruppen. Vi er også nysgerrige på at få feedback fra forældrene, siger Bettina Dyrvig.

Plakaterne hænger synlige i institutionerne i dagtilbudsområde Nord, i førskolen og ved 0. klasserne på Susåskolen. Materialet kan desuden downloades fra institutionernes hjemmesider.

arrow Genåbningsglæde: Tilbage for fuld musik
23. april 2021 kl. 17:00 Opdateret: kl. 12:10
arrow Sådan klarer skoler yderligere genåbning
22. april 2021 kl. 21:35 Opdateret: kl. 08:38
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstår du deres løn-utilfredshed?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk