27. januar 2021
Toget kom, så og sejrede mandag morgen, da pendlerne atter kunne køre hele vejen til København uden skift. Foto: Kim Palm
gallery icon

Se billedserie

Toget kom, så og sejrede mandag morgen, da pendlerne atter kunne køre hele vejen til København uden skift. Foto: Kim Palm
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendlerne fik toget tilbage: En fantastisk lettelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pendlerne fik toget tilbage: En fantastisk lettelse
Næstved - 30. november 2020 kl. 12:40
Af Kim Palm

- Der stod vi, på vores vante pladser og spejdede længselsfuldt mod syd efter tre hvide lygter.

arrow Læs også: Mystik: Efter stationsrenovering til 430 millioner: Hvor er uret blevet af?

Carsten Hansen er trofast togpendler og har sammen med de øvrige pendlere, der bor i Næstved og tjener deres penge i København, gennemlevet otte måneder med togbusser, S-tog, forsinkelser og mystiske nedbrud undervejs.

Her til morgen gjorde toget comeback - hele vejen til København uden skift undervejs. Sporet mellem Næstved og Ringsted er genåbnet og pendlerne drager et lettelsens suk.

Det er blevet lavet
  • Banen mellem Næstved og Ringsted er blevet opgraderet og flyttet både nord og syd for Glumsø. Det betyder, at banens kurver er blevet rettet ud, så togene i fremtiden kan køre 200 kilometer i timen på strækningen.
  • Banen bliver udstyret med nyt kørestrømsanlæg. Det betyder, at den kommer til at være køreklar til fremtidens tog, der i de kommende år vil komme til at indtage jernbanen.
  • Stationen er blevet flyttet og ombygget, så den har fået en opgradering med ny forplads, nye perroner og gangbro.
  • Seks jernbanebroer er blevet renoveret, hvoraf to er nye.

- Alene det, at kunne sidde i toget hele vejen til København, er en fantastisk følelse, selvom rejsetiden kun er reduceret med få minutter, fortæller Carsten Hansen, der steg på IC3-toget klokken 5.53 og landede på Københavns Hovedbanegård én time og fem minutter senere.

Nedsat fart

Trods genåbningen kører DSB fortsat med nedsat fart, ligesom flere myldretidstog er blevet aflyst.

Det skyldes, at signalerne fortsat ikke forstår hinanden. Især et ældre sikringsanlæg på Næstved Station volder problemer, så frem til påsken 2021 er der ikke den forventede fart og fremdrift med toget.

Til gengæld slipper pendlerne for togskift - og det betyder mere komfort på rejsen mod arbejdspladserne i hovedstadsområdet.

- Især for dem, der arbejder i toget, er det et kæmpe plus, at vi undgår at skifte til togbus eller S-tog undervejs, ligesom vi ofte har gjort hold i Tureby uden helt at forstå hvorfor. Nu kører toget trods alt - selvom man kan undre sig over, at sådan en milliardinvestering ikke giver hurtigere tog, siger Carsten Hansen, der arbejder som HR-konsulent på Rigshospitalet i København.

Artiklen fortsætter under billedet

Carsten Hansen er trofast togpendler og kalder det en lettelsens dag, da sporet genåbnede mellem Næstved og Ringsted. Privatfoto

Venter på muskelbundt

Hurtigste afgang fra Næstved til Ringsted lyder nu på 58 minutter, men fra påsken 2021 skæres der yderligere nogle minutter af rejsetiden.

Og helt godt bliver det, den dag DSB tager de nye Vectron ellokomotiver i brug. Statsbanernes nye muskelbundt leverer 8.700 hestekræfter og en tophastighed på 200 kilometer i timen.

Det kræver dog, at DSB også tager de nye vogne i brug, da de eksisterende dobbeltdækkere kun er gearet til en topfart på 160 kilometer i timen.

- Vi har ventet længe, og vi er klar til at vente endnu længere, for en dag bliver det godt - rigtigt godt - at pendle mellem hjem og arbejde, siger Carsten Hansen, der også er bestyrelsesmedlem i Næstved Pendlerklub.

Banedanmark leverede ingen officiel fejring af sporåbningen, men der var gratis kaffe til pendlerne, der nu atter kan tage toget uden alt for megen bøvl og besværligheder undervejs.

arrow Video: Nyrenoveret station bliver indviet på en helt ny måde
29. november 2020 kl. 04:43 Opdateret: kl. 09:56
arrow Tilflytter får de lokale til at blive bypedeller
11. november 2020 kl. 11:15 Opdateret: kl. 12:21
Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk