22. oktober 2019
Torben Kelm Danielsen, Centerchef for Trafik og Ejendomme, er manden der står i spidsen for arbejdet med klassificering af veje i Næstved Kommune. Privatfoto
Torben Kelm Danielsen, Centerchef for Trafik og Ejendomme, er manden der står i spidsen for arbejdet med klassificering af veje i Næstved Kommune. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Offentlige eller private veje: Næstved vil skele til andre kommuner i vejsag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Offentlige eller private veje: Næstved vil skele til andre kommuner i vejsag
Næstved - 12. januar 2019 kl. 14:00
Af Niels Brande
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I Holstebro Kommune kan de godt begynde at forberede sig på en opringning fra Næstved.

arrow Læs også: Hadegave: Kommuner overdrager offentlige veje til private - I Fredensborg går de den modsatte vej

Det fortæller Torben Kelm Danielsen, Centerchef for Trafik og Ejendomme i Næstved Kommune.

Det er hans afdeling, som sidder med den store opgave at kigge på omklassificering af veje i Næstved Kommune, som Sjællandske tidligere i denne uge beskrev, at Teknisk Udvalg igen har kig på. I Holstebro Kommune er de nemlig Torben Kelm Danielsen bekendt ved at være færdige med at harmonisere status for kommunens vejstrækninger, hvilket også er den øvelse, man overvejer i Næstved. Derfor vil man gerne lære af blandt andre den jyske kommune.

Det er et efterslæb fra de fem tidligere kommuner, som medvirker til, at Næstved Kommune vil kigge på, om forholdene er lige for borgerne. Altså betaler nogle for vedligehold af egne veje, som i andre byer er en kommunal opgave.

Indstillingen i kommunerne var ikke den samme, inden sammenlægningen i 2007, mener centerchefen, der ikke i detaljer kender forskellene.

- Jeg ved, at der var forskelle i indstillingen, siger centerchefen, som også anerkender den problemstilling, som i ugens løb er bragt frem i spalterne, at veje i et villakvarter som Digtervejskvarteret i Næstved kan have forskellig status afhængig af, hvornår området er udstykket.

Nu skal vilkårene harmoniseres, som centerchefen siger. Det er i hvert fald målet med det analysearbejde, der nu sættes i gang, så ikke beboerne på to sammenlignelige veje i kommunen skal have forskellige vilkår for, om de selv skal vedligeholde vejen, eller om det sker på kommunens regning.

I 2013 blev der første gang fremlagt en foranalyse for det daværende Teknisk Udvalg, og en lignende analyse i opdateret form går Center for Trafik og Ejendomme nu i gang med.

Analysen skal blandt andet indeholde kortmateriale med indtegning af bud på vejstrækninger, der kan få ændret status. Det første kort, som udkom i 2013, optegnede 275 kilometer vejstrækninger, som kunne omklassificeres, hvoraf 264 kilometer skulle omdannes fra offentlig vej til privat fællesvej.

Hvilke veje der kommer med på det nye kort, vides senere på året.

Planen er, at analysen skal være færdig, inden året er omme og egentlig helst inden sommeren.

arrow Debat: Privatisering af veje
18. januar 2019 kl. 10:21 Opdateret: kl. 10:05
arrow Debat: Offentlig vej kontra privat fællesvej
14. januar 2019 kl. 15:49 Opdateret: kl. 10:53

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk