
Det giver ingen mening at investere i nye dieseldrevne busser.
Sådan lyder meldingen fra politikerne i Næstved Kommunes Økonomiudvalg, som mandag afviste et forslag om nye diseldrevne busser, når de eksisterende busser skal udskiftes i sommeren 2020.
Politikerne har ladet sig inspirere af byer som Roskilde og Odense, der satser på elbusser og hybridbusser og vil derfor have Movia til at undersøge, hvad det vil koste at tænkte grønt, når busdriften skal i nyt udbud i Næstved.
- Flere af de kommuner, vi kan sammenligne os med, er begyndt at tænke grønt. I Odense har man f.eks sparet 14,5 millioner kroner på brændstof ved at investere i hybridbusser og i Roskilde kører bybusserne på el og sparer dermed miljøet for en masse fossile brændstoffer. Den slags grønne løsninger bør også kunne indarbejdes i det næste udbud af kommunens busdrift, siger borgmester Carsten Rasmussen (S).
I Roskilde indsatte Movia tidligere i år 20 nye eldrevne bybusser, som i dag kører rundt i Domkirkebyen. Dermed blev Roskilde den første by i Danmark, hvor alle bybusser er elektriske.
Det kommende udbud i Næstved Kommune omfatter 20 buslinjer og 28 busser.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her