23. august 2019
De fire forslag til linjeføringer. A har den bedste samfundsøkonomi. Tegning: Vejdirektoratet
De fire forslag til linjeføringer. A har den bedste samfundsøkonomi. Tegning: Vejdirektoratet
Foto: Tina Dilling Petersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Motorvejsballade: Transportminister inviteret på naturbesøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Motorvejsballade: Transportminister inviteret på naturbesøg
Næstved - 20. april 2016 kl. 15:48
Af Mogens Lorentzen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

-Vores møde med ministeren gik godt. Og vi tror på, at den bedste linjeføring vælges. Og det er linje A.

Sådan siger Erica Heyckendorff. Hun har sammen med Jonas Sprogøe og Heine Skjerning fra landsbyen Sørup øst for Næstved haft møde med transportminister Hans Christian Schmidt. Og på dagsordenen stod motorvejs-projekt Næstved-Rønnede.

Heykendorff-gruppen har taget stilling. Gruppens medlemmer bor syd for Rønnedevejen, og kæmper ihærdigt imod linje E, som netop er placeret syd for den eksisterende landevej.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at miljø-undersøge fire linjeføringer for en motorvej mellem Næstved og Rønnede.

A-linjen omfatter en ny motorvej anlagt mellem Næstved og sydmotorvejen ved Rønnede nord for den nuværende vej.

Den har hele tiden haft høj prioritet, fordi den giver den højeste samfundsmæssige forrentning. Til gengæld er den ikke populær på Gisselfeld og Holmegaard godser. Godsejerne ønsker motorvejen rykket mod syd.

- Vi mener, at den sydlige linjeføring E er et rigtig dårligt valg. Både for naturen, da den løber gennem sårbar natur og rekreative områder, men også for samfundsøkonomien, da linje E er en omvej, siger gruppens medlemmer efter ministerbesøget.

Mange hensyn
- Vi er selvfølgelig opmærksom på, at der er mange natur- og miljøhensyn uanset, hvor motorvejen placeres. Men når man skal vælge imellem flere onder, så er linje A efter vores mening klart den mindst dårlige løsning, siger Erica Heyckendorff, der håber og tror, at politikerne vil fastholde de over 40 år gamle vejplaner; den nordlige vejføring A.

- Mødet med ministeren gik godt, men han kunne selvfølgelig ikke love noget, men vi oplevede, at ministeren lyttede til vores argumenter, og vi benyttede selvfølgelig lejligheden til at invitere ham på besøg i lokalområdet til sommer, hvilket han umiddelbart var positiv overfor, siger Erica Heyckendorff.

Den endelige VVM-undersøgelse udkommer først til efteråret, hvorefter der skal træffes en politisk beslutning om linjeføring.

Motorvejen vil koste omkring en milliard kroner, og den socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke fik afsat de første 350 millioner kroner til starten på byggeriet.

Nyhedsbrevet for Sjællandske Næstved / Ugeavisen Næstved/ Søndagsavisen Sydsjælland
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 06.00
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk