2. august 2021
Marion Fortat, design manager for Holmegaard, der i dag hører under Rosendahl Design Group, viser forskellen på en »rå« og en slebet og poleret Provenceskål. Fotos: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Marion Fortat, design manager for Holmegaard, der i dag hører under Rosendahl Design Group, viser forskellen på en »rå« og en slebet og poleret Provenceskål. Fotos: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Holmegaard går i arkiverne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Holmegaard går i arkiverne
Næstved - 15. juni 2021 kl. 17:35
Af Helle Hansen

Arne-skålen er genopstået.

arrow Læs også: Unge må kæmpe for lønnen på kendt grill

De fleste kender den nok bedre under det nyere navn Provenceskålen, som den fik, da den blev relanceret i 1982.

Og nu kommer den så i en limited edition, som den første genudgivelse af ikoniske værker fra Holmegaard Glasværks Prøvesamling; en serie der har fået navnet Holmegaard Archives.

Kendt design i nye farver

Det er Rosendahl Design Group, som i dag ejer brandet Holmegaard, der nu samarbejder med Holmegaard Værk om atter at puste liv i nogle af de gamle mesterværker.

I udstillingen står en magentarød version af den berømte skål, men de nye er lavet i henholdsvis lavendel, som om nogen er farven, der kendetegner Provence, en matchende lyserød og en confetti-version, hvor små stykker hvidt og mintfarvet glas smeltes ind i den varme skål.

- Der er ikke to confettiskåle, som er ens, forsikrer Marion Fortat, Holmegaards design manager, for det er ikke til at styre, hvordan de små glasstykker opfører sig.

I første omgang er der lavet 300 skåle i hver af de to farver og størrelser samt af den lyserøde med confetti.

En svær opgave

Normalt pustes glassene på Holmegaard Værk, men det særlige ved denne skål er faktisk, at det varme glas »hæver« på en våd træplade.

- Fortællingerne siger, at skålen blev til, da en tømrer glemte at lave huller i en træform, fortæller glasmager på Holmegaard Værk Per Sonne. I stedet fik den varme damp glasset til at hæve sig fra formen, og idéen til Provenceskålen var skabt.

Per Sonne er en af de få, som i dag kan lave Provenceskåle:

- Jeg har været glasmager i 30 år og fik først lov at lave Provenceskåle efter 15 år. Og når så der oven i skal tilføjes confetti, så bliver det fem-seks gange så svært, fortæller han, da der er lancering af Holmegaard Archives.

Flere følger

Dette er første men bestemt ikke sidste værk fra Prøvesamlingen - i gamle dage også kaldet rædselskabinettet - som bliver relanceret.

- Det er muligt, at der kommer endnu en udgivelse i år, siger Kristina Kousgaard, der er PR-ansvarlig hos Rosendahl.

Rosendahl har således flere idéer til, hvad de næste udgivelser kan være, men alt afhænger af, om værkerne så også reelt kan laves igen. Ligesom Per Sonne i dag er en af de eneste i Danmark, som kan lave Provenceskålen, så kan andre ikoniske design også være svære at genskabe.

Men idéerne er der, og der arbejdes på sagen.

arrow Mandag morgen siger det bum
16. juni 2021 kl. 06:04 Opdateret: kl. 08:41
arrow Byens jubilæumslegat går til to corona-helte
15. juni 2021 kl. 15:26 Opdateret: kl. 15:26
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk