21. juni 2021
660 meter nye kajanlæg, 70.000 m² bagareal i basishavnen og mulighed for yderligere 120.000 m² - en udvidelse, der kan ske på både Ydernæs og på Stenbæksholm-siden. Basishavnen til 128 mio. kr. kan etableres for havnens formue. Dermed bliver en investering i havnedrift også en fortsat sikkerhed for indtægter til kommunens generelle serviceniveau i følge planen. Illustration: Næstved Havn
gallery icon

Se billedserie

660 meter nye kajanlæg, 70.000 m² bagareal i basishavnen og mulighed for yderligere 120.000 m² - en udvidelse, der kan ske på både Ydernæs og på Stenbæksholm-siden. Basishavnen til 128 mio. kr. kan etableres for havnens formue. Dermed bliver en investering i havnedrift også en fortsat sikkerhed for indtægter til kommunens generelle serviceniveau i følge planen. Illustration: Næstved Havn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her er havnens masterplan: Indeholder svar og efterlader spørgsmål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Her er havnens masterplan: Indeholder svar og efterlader spørgsmål
Næstved - 16. december 2020 kl. 17:35
Af Robert Andersen

Bølgerne gik højt i sommer, da borgmester Carsten Rasmussen (S) pludselig vendte på den berømte tallerken og i et interview med Sjællandske skød en fremtidig erhvervshavn grundigt ned.

arrow Læs også: Millionregning på vej: Frygt for at havnekaj styrter i vandet

Siden er han selv kommet med i havnens bestyrelse og har netop underskrevet den nyudkomne masterplan Næstved Ny Havn 2020-2050 for havneudflytningen til Ydernæs, som klokkeklart slår fast, at havnen har en økonomisk fremtid - også på Ydernæs.

Vi vender tilbage til borgmesteren senere.

Holder med havnen

Havneformand Kristian Skov-Andersen, der også er leder af Venstres byrådsgruppe, glæder sig over, at masterplanen er utvetydig i sin analyse af, om det vil være rentabelt at drive erhvervshavn i Næstved.

- Jeg holder med havnen, så jeg er positiv og bakker op, siger han.

Havneformanden mener, at havnen nu har løst det opdrag, den fik af byrådet tidligere på året.

Artiklen fortsætter under billedet

Havneformand og leder af Venstre i Næstved Kristian Skov-Andersen ser for sig en lys fremtid for erhvervshavnen i Næstved. Foto: Thomas Olsen

Men et er masterplanen, som med Kristian Skov-Andersens ord er en teknisk, faglig og økonomisk plan - noget andet er det politiske spil, om hvorvidt der er et flertal i byrådet for at fortsætte havnedriften - det må tiden vise.

En fordel for byen

Kristian Skov-Andersen mener, at det vil sende et forkert signal til beslutningstagerne på Christiansborg at lukke havnen, når det skal besluttes, om Næstved skal have sin motorvej.

- De må jo tro, at vi ikke en gang selv tror på Næstved, siger han.

For ham er det et både og, når talen falder på byudvikling og havnedrift. Han mener, at det vil være en fordel for Næstved både at have havnen uden for byen og samtidig udvikle det gamle havneareal, så det bliver en del af byen - i højere grad end det er i dag.

- Havnen vil være til gavn for byen, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

Havnen understøtter 733 arbejdspladser alene i Næstved kommune og styrker skattegrundlaget med 66 mio. kr. årligt i følge havnens nye masterplan. Foto: Næstved Havn

Masterplanen slår fast, at havnen er et aktiv for byen med et samlet bidrag på 733 arbejdspladser og en skatteindtægt på 66 millioner kroner.

Næstved Havn ejer selv jorden på Ydernæs, hvor man planlægger at placere den nye havn, og man har selv penge på kistebunden, så det bliver ikke nødvendigt at låne penge til projektet - end ikke den forventede indtægt fra salget af inderhavnen er nødvendig for at etablere den nye havn.

Etableringen af det, der i masterplanen kaldes basishavnen, vil koste cirka 128 millioner kroner. Det nuværende areal skal i følge loven sælges til markedsprisen - Kristan Skov-Andersen nævner 50 millioner kroner - Næstved Kommune kunne være en mulig køber, hvorefter det er meningen, at der skal skabes en hel ny bydel.

Er der forurenet?

Etableringen af basishavnen vil give et overskud af jord på 325.000 m3, som havnen foreslår bliver brugt til at skabe et rekreativt område bag havnen på Ydernæs. Det fremgår af planen, at det ikke er undersøgt, om jorden er forurenet.

Artiklen fortsætter under billedet

Der er 325.000 m3 jord i overskud efter etableringen af basishavnen - primært fra svajebassinet. Masterplanen foreslår, at jorden placeres på det nuværende lossepladsareal, og der etableres et landskab med rekreative muligheder - udsigts- og kælkebakke, mountainbikeanlæg, byskov eller andet. Bortskaffelse af de store mængder jord var en meget stor post på budgettet. De penge kan spares, hvis man lægger jorden tæt på havnen, fremgår det af planen. Foto: Næstved Havn

I planen fremgår det også, at den gamle havn skal ryddes for bygninger og lignende, men heller ikke her er det undersøgt, om der er de såkaldte generationsforureninger.

En mulig forurening var en af primærgrundene til, at byrådet afviste at bygge den nye storsvømmehal på havnen.

16 millioner

Det er Region Sjælland, der har ansvaret for, at der bliver ryddet op i gamle forureninger, men det kan tage år - viser erfaringen.

Havnen mangler også at undersøge bundforholdene ved Ydernæs - man ved ikke, hvor langt ned man skal fundere, før der er fast grund under havnekajen.

Artiklen fortsætter under billedet

De bynære havnearealer dækker et areal på cirka 650.000 m2 svarende til Næstved bymidte. Administrationen har udarbejdet forslag til en etapeinddeling af byudviklingsområdet på de indre havnearealer. Byudviklingsområdet foreslås opdelt i etaperne et til fire samt et perspektivområde. Illustration: Næstved Kommune

Det er alle forhold, der gør finansiering usikker og gør, at prisen kan ende med at overstige de 128 millioner kroner, første etape er sat til.

Der er dog afsat 16 millioner kroner - 16 procent af anlægssummen - til uforudsete udgifter.

Masterplanen peger også på, at placeringen af havnen i Karrebæk Fjord vil kræve en VVM-undersøgelse og en Natura 2000-konsekvensvurdering - mulige protester og ændringsforslag fra natur- og miljøorganisationer skal også tages med.

Afkastet

Kristian Skov-Andersen slår fast, at man sagtens kan mene, at Næstved ikke har behov for en ny erhvervshavn, og at den gamle skal lukkes, selv om man har skrevet under på havnens nye masterplan - her hentyder han til, at både borgmester Carsten Rasmussen (S) og viceborgmester Klaus Eusebius Jakobsen (RV), der begge sidder i havnebestyrelsen, offentligt klart har tilkendegivet, at de helst ser havnen lukket.

Artiklen fortsætter under billedet

Den radikale viceborgmester og medlem af havnebestyrelsen Klaus Eusebius Jakobsen i samtale med havneformand og leder af Venstre i Næstved Kristian Skov-Andersen. De står på hver sin side i kampen om havnens fremtid. Foto: Kenn Thomsen

Kristian Skov-Andersen fortæller, at en investering på 128 millioner kroner i en ny havn vil give et årligt afkast på cirka tre procent, mens en investeringe af de samme 128 millioner kroner i byudviklingen af det gamle havneareal vil give et afkast på cikra syv procent om året - han holder dog stadig fast i, at havnen på sigt er en god investering for og i Næstved.

- Der er basis for havnedrift, siger han.

Den er død

Det er borgmester Carsten Rasmussen ikke enig i. Han står stadig fast på, at havnen skal lukke. Han ser ingen fremtid i en erhvervshavn af den størrelse, der nu er i Næstved, og han ser ikke det store udviklingspotentiale.

Carsten Rasmussen mener, at havnen skal væk fra den nuværende placering, da det vil give plads til byfornyelse, men at investere 128 millioner kroner i en ny havn anser han for tåbeligt.

Artiklen fortsætter under billedet

Borgmester Carsten Rasmussen (S) kastede en bombe ind i havnedebatten, da han i sommer foreslog, at havnen skal lukke. Det synspunkt står han fast på. Foto: Thomas Olsen

Og når man dertil lægger, at han ikke tror på regnestykket, så er havnen død i borgmesterens optik.

- Det er ikke en god forretning, siger han.

Han afviser, at udflytningen kan gøres for 128 millioner - hans bedste skøn ligger nærmere 200 millioner kroner, og det vil betyde, at havnen skal i banken for at låne.

Havneformand Kristian Skov-Andersen mener, at masterplanen lever op til det opdrag, havnen fik - at anskaffe en vej til en ny havn, og det kan gøres for 128 millioner kroner, slår han fast.

Ny kommunal vej

Carsten Rasmussen peger på - som det er nævnt tidligere i artiklen -, at der er så mange ubesvarede spørgsmål i masterplanen, at det vil være svært at vurdere, hvor dyr en flytning vil være , når der skal to streger under bundlinjen.

- De vil jo have, at kommunen skal betale en vej gennem den gamle losseplads. Den koste vel 40 millioner kroner. Det sker ikke. Vi står også og mangler cykelstier flere steder i kommunen, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

Havnedirektør Flemming Bach skal stå i spidsen for en havn, der står foran en meget stor forandringsproces. Formand for Næstved Havns bestyrelse Venstres byrådsmedlem Kristian Skov-Andersen er sikker på, at de har valgt den rette mand til jobbet til at tage over efter den tidligere havnechef, Jesper Møller Petersen, der blev fyret for snart to år siden. Foto: Jens Wollesen

Kristian Skov-Andersen mener, at det er rimeligt at forvente, at kommunen betaler for vejen, da mageskiftet - eller byttehandelen - ellers ikke giver mening.

- Vi overtog jo jorden for at drive en havn der, og det kan man ikke uden adgangsvej, siger han.

Carsten Rasmussen peger også på, at der er meget store ubekendte i oprydningsarbejdet - ingen aner, hvad det vil komme til at koste, hvis grundene er meget forurenet. Der har ligget kemisk industri i havneområdet i mange år.

Kristian Skov-Andersen erkender, at en eventuel forurening er lidt en joker, men han peger på, at det ikke var en del af opgaven at finde svar på det - de skulle bare anvise vejen til en ny havn. Det har de gjort, mener han.

Store følelser

Borgmesteren tror heller ikke på, at det bare kan lade sig gøre at fylde 325.000 m3 uspecificeret jord op på området bag den planlagte havn på Ydernæs. Han peger på, at det skal godkendes i Region Sjælland - og det har han svært ved at forestille sig sker.

- Det er for usikkert. Så lad os sige det højt og afvikle havnen over nogle år, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

De nuværende brugere af arealet på Ydernæs skal flyttes. Næstved sejlklub, Pouls Vig, strandjægerforeningen og jolleskolen er alle vigtige og velfungerende aktiviteter, som også skal bevares i fremtiden, mener Næstved Havn. Derfor er der udarbejdet nogle løsningsmuligheder: Alle interessenter tilbydes finansiering af erstatningsløsninger, og omkostningerne afdrages over de lejeaftaler, som indgås for fremtiden. Foto: Næstved Havn

Kristian Skov- Andersen er med på, at det er en udfordring, men skal jorden bortskaffes, bliver det dyrt, så...

Carsten Rasmussen anerkender, at der er mange følelser på spil, men - som han siger - så vil der stadig være en havn i Næstved; bare ikke en erhvervshavn.

Han forventer, at der er opbakning i byrådet til at lukke havnen på sigt - det er fem til 10 år, når de nuværende kontrakter udløber.

Han mener, at det kan være en løbende proces, hvor man for eksempel kan begynde i området omkring Netto ved Toldbodgade.

For Kristian Skov-Andersen er den resterende del af processen ren politik - og han håber stadig på, at havnen kan fortsætte.

Tidsplan

Basishavnen

  • 2021 - 2023: Dialog med myndigheder og relevante ansøgninger udarbejdes og indsendes. Der skal bl.a. udarbejdes en VVM konsekvensvurdering.
  • 2022-2023: Projektering og gennemførelse af en udbudsforretning inkl. forhandling.
  • 2024 – 2026: Entreprenøren bygger basishavnen med indvielse ultimo 2025, det kan overvejes at indbygge 1 ekstra år i forløbet, da indvielsen skal koordineres med flytningen af lystbådehavnene.

Tilpasninger
  • 2021 - 2023: I dialogen med myndigheder og VVM konsekvensvurderingen indarbejdes rammerne for udviklingsmulighederne
  • 2025 - ?: Nye aftaler indgås og der opføres faciliteter svarende til de aktuelle behov.

Interessenter
  • 2021 – 2022: Nye løsninger defineres i dialog med de berørte parter. Aftaler indgås og beslutningerne indarbejdes i VVM redegørelsen for den nye havn
  • 2023: Erstatningshavne projekteres og udbydes i konkurrence.
  • 2024-2025: De nye erstatningshavne etableres og Ydernæs rømmes for de nuværende brugere.
  • 2030-2040: Udvidelsesfasen: Etape 2
  • 2040-2050: Vækstfasen: Etape 3

arrow Ny bådkran på havn: Den kan løfte helt op til 30 ton
27. februar 2021 kl. 22:07 Opdateret: kl. 11:15
arrow Dele af havnene afspærret i en periode
19. februar 2021 kl. 15:19 Opdateret: kl. 15:19
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk